İletişim Fakültesi 69 Yaşında

Tuğçe AYÇİN

Türkiye’nin iletişim alanındaki ilk, Nobel ödüllü tek fakültesi olan İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi 69. yılını kutluyor. 

İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi’nin kökeni, 1950 yılında İstanbul Üniversitesi bünyesinde kurulan “Gazetecilik Enstitüsü” ne dayanıyor. 20 Haziran 1950 tarihinde yönetmeliği Millî Eğitim Bakanlığınca onaylanan Gazetecilik Enstitüsü, 29 Kasım 1950’de Türkiye’nin ilk gazetecilik yüksek eğitim ve öğretimini vermeye başladı. Müdürlüğü Ord. Prof. Dr. Şükrü Baban tarafından yapılan ve 2 yıl süreli eğitim veren Enstitü, 1950-1951 yılında ilk öğrencilerini kabul etti.

12 Haziran 1975 tarihinde Enstitü’nün adı Gazetecilik ve Halkla İlişkiler Enstitüsü olarak değiştirilirken, 1982 yılından itibaren Yüksekokul statüsüne kavuşarak, İÜ Basın Yayın Yüksekokulu adını aldı. İstanbul Üniversitesi Basın Yayın Yüksekokulu 11 Temmuz 1992 tarihinde ise İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi olarak adlandırıldı.

İletişim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Ergün Yolcu, kuruluşunun 69.yılında İletişim Fakültesi ile ilgili değerlendirmelerde bulundu.

“Bölümlerimiz, En Başarılı Öğrencilerden Oluşuyor”

İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi’nin kurulduğu günden bu yana birçok ilke imza attığını söyleyen Prof. Dr. Yolcu, İletişim Fakültesi’nin, Gazetecilik, Halkla İlişkiler ve Tanıtım ve Radyo Televizyon ve Sinema Bölümleri olmak üzere her üç bölümüyle Türkiye’nin kendi alanında en yüksek başarı derecesiyle öğrenci kabul eden bölümlerine sahip olma özelliğini bu sene de sürdürdüğünü vurguladı. İletişim Fakültesi’nin YKS 2019 taban puanına göre devlet üniversiteleri arasındaki yeri hakkında bilgi veren Prof. Dr. Yolcu, “Bu sene Radyo Televizyon ve Sinema bölümümüze ilk sıradan giren öğrencimiz 4 bin 105. sıradan, Gazetecilik bölümümüze ilk sıradan giren öğrencimiz 5 bin 236. sıradan, Halkla İlişkiler ve Tanıtım bölümümüze ilk sıradan giren öğrencimiz ise 2 bin 732.sıradan oldu” dedi.

“Öncelikli Hedefimiz, İyi Bir İletişimci Yetiştirmek”

İletişim Fakültesi’nde, her öğrenciye kendi bölümüne ait 4 dersin yanında diğer bölümlerden de 2 ders seçebilme olanağını tanıyan 4+2’lik ders programı modelinin uygulandığını kaydeden Prof. Dr. Yolcu, bu modeli uygulamalarının nedenini şu ifadelerle anlattı: “Gelişen iletişim teknolojilerinin ve stratejilerinin ışığında hem sektörün hem de öğrencilerimizin beklentilerini karşılayacak bir sistem geliştirdik. İletişim alanının gittiği yer neresi ise değişimimizi ve dönüşümümüzü ona göre planlıyoruz. Bizim öncelikli hedefimiz iyi bir iletişimci yetiştirmek. Bunun için de ders programlarımızı sürekli güncelliyoruz. Bölüm farklılıklarından ziyade; Gazetecilik, Halkla İlişkiler ve Tanıtım ve Radyo Televizyon ve Sinema alanlarının her üçünü de iyi bir şekilde kavrayan öğrenciler yetiştirerek bütün yetenekleri bir arada toplamak istiyoruz. Öğrencilerimizin, bu bölümlerde bulunan dersler içinde hangi alanlarda gelişmek istiyorlarsa o alanda gelişebilmelerine de olanak tanıyan bir program uyguluyoruz.”

Değişen dünyayı doğru okuyabilen, toplumsal konulara hiçbir ötekileştirmeye girmeksizin duyarlı ve toplumsal sorumluluk bilincine sahip bir şekilde yaklaşabilen öğrenciler yetiştirmenin de en önemli amaçları arasında olduğunu vurgulayan Prof. Dr. Yolcu, İletişim Fakültesi bünyesinde kurulan Fotoğraf Kulübü, Sosyal Girişimcilik Kulübü, İdealist İletişimciler Kulübü, Televizyon Programcılığı Kulübü, Sosyal Sorumluluk Kulübü ve Dijital İletişim Kulübü gibi öğrenci kulüpleriyle, öğrencilerin önemli kazanımlar elde ettiğini belirtti.

“Stratejik Planımız ile Sürekli Gelişimi Hedefliyoruz”

İletişim Fakültesi’nin imza attığı ilklerden biri olan ve ülkemizdeki iletişim fakülteleri arasında sadece İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi tarafından gerçekleştirilen stratejik plan hakkında açıklamalarda bulunan Prof. Dr. Yolcu, stratejik plan ile İletişim Fakültesi’nin hangi düzeyde olduğunun tespitinin ve oluşturulan vizyona ulaşmak için izlenmesi gereken yolların tutarlı bir yapı içerisinde ortaya konulmasının hedeflendiğini belirterek, “İletişim Fakültemizin 2018-2020 Stratejik Planı ile programlarımızı bilgi, beceri ve yetkinliklere uygun olacak ulusal ve uluslararası standartlara göre düzenli olarak geliştirmeyi ve yenilemeyi hedefliyoruz” dedi.

“Erasmus İçin Hazırladığımız Program, İletişim Fakülteleri Arasında Bir İlk”

Uluslararasılaşma hedefiyle hareket eden İletişim Fakültesi’nde gerçekleştirilen bir başka önemli çalışmanın ise Erasmus Programı olduğuna dikkat çeken Prof. Dr. Yolcu, “Erasmus için hazırladığımız programımız hem diğer iletişim fakülteleri arasında hem de üniversitemiz bünyesinde bir ilk olma özelliği gösteriyor. Bunu YÖK’ün kararı ile gerçekleştirdik. Böylelikle Türkçe programda alan olarak İngilizce ders yapılmasını, içerik hazırlanması sağlamış olduk” diye konuştu. İletişim Fakültesi’nin Erasmus Programı çerçevesinde dünyanın birçok yerinden 23 üniversite ile anlaşmasının olduğunun altını çizen Prof. Dr. Yolcu, öğrencileri evrensel düzeyde araştırma yapabilen demokratik ve çağdaş iletişimciler olarak yetiştirmek için çalışmalarına devam ettiklerini ve bu bağlamda önemli projeler ortaya koyduklarını söyleyerek şu ifadeleri kullandı: “Fakültemizde bilimsel yaklaşım ilkesiyle toplumun çıkarı için hizmet etme yönünde çok önemli projeler gerçekleştiriyoruz. Avrupa Birliği, TÜBİTAK, BAP, HORIZON, patent, kamu kurumu ve dış paydaşlı projelere imza attık. Bu projelerde, yarısına yakını profesör ve doçentlerden oluşan 92 kişilik akademisyen kadromuzun yanı sıra öğrencilerimiz de yer aldılar.

Toplumsal Farkındalığı Arttıran Projeler

İletişim Fakültesi olarak İstanbul Valiliğinin kurumsal iletişim faaliyetlerine ilişkin farkındalığın ölçümlenmesi ve yeni kurumsal iletişim stratejilerinin geliştirilmesi amacıyla da projeler ortaya koyduklarını söyleyen Prof. Dr. Yolcu, 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı, Dünya Çocuk Hakları Günü ve Lösemili Çocuklar Haftası Projeleri gibi toplumsal farkındalığı arttıran önemli projeler gerçekleştirdiklerini aktardı.

İfadelerine Türkiye’nin iletişim alanında ESCI (Emerging Sources Citation Index) tarafından taranan ilk dergisi olma özelliğini taşıyan İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi Connectist hakkında açıklamalarda bulunarak devam eden Prof. Dr. Yolcu, “Dergimiz 1992 yılından beri yayınlanan, uluslararası bilimsel bir dergidir. ULAKBİM, EBSCO, ProQuest, Crossref ve ESCI tarafından taranmaktadır” şeklinde konuştu.

Teoriyi Pratikle Buluşturan Uygulama Birimleri

İletişim Fakültesi Uygulama Birimleri hakkında da değerlendirmelerde bulunan Prof. Dr. Yolcu, “İletişim Fakültemizin İletim gazetesi, Radyo İletişim, İÜWEBTV ve Ajans İstanbul İletişim gibi çok önemli uygulama birimleri var. Tüm öğrencilerimiz öğrencilik hayatları boyunca buralarda görev alıp, bölüm fark etmeksizin üretimde bulunabiliyorlar. Derslerde öğrendikleri bilgileri uygulama birimlerimizde pratiğe dökerek kendilerini geliştirebiliyorlar” dedi.

İletişim Fakültesi’nde hem ulusal hem de uluslararası boyutta çok önemli etkinlikler düzenlendiğini ve bu etkinliklere dünya çapında uzmanların katılım gösterdiğini dile getiren Prof. Dr. Yolcu, International Symposium of New Media from the Past to the Future, Davos Dünya İletişim Forumu İstanbul, 14th Communication in the Millenium, Dijital Çağda Güvenliğin Dönüşümü ve Bir İç Güvenlik Aktörü Olarak Polis Sempozyumu ve Kamu Diplomasisi Aracı Olarak Türk Dizileri Çalıştayı’ndan örnek verdi.

“Öğrencilerimizi Sektör Profesyonelleriyle Buluşturuyoruz”

İletişim Fakültesi’nde ayrıca çok verimli kültürel ve sosyal etkinlikler düzenlediklerini vurgulayan Prof. Dr. Yolcu şu şekilde konuştu: “Fakültemizde Türk Sineması Günleri düzenliyoruz. Türk Sineması Günleri’ne Türkan Şoray, Hülya Koçyiğit, Derviş Zaim gibi sinemamızın çok önemli değerleri konuk olarak öğrencilerimizle bir araya geldiler. Kendi alanında önemli bir marka olan birçok sektör profesyonelini fakültemizde ağırladık. Öğrencilerimiz sektöre atılmadan önce, sektörle ilgili birçok deneyimi konuklarımızdan öğrenme fırsatı bulmuş oldu. Fakültemizde ayrıca öğrencilerimizin kendilerini geliştirmeleri için derslerin yanı sıra birçok önemli atölye gerçekleştiriyoruz. Haber ve Sunuculuk Atölyeleri, Gündüz Kuşağı Yapımcılığı Atölyesi, Senaryo Yazarlığı Atölyesi, Kısa Film Atölyesi bunlardan bazıları. İstiyoruz ki; öğrencilerimiz iletişim süreçlerine tüm boyutlarıyla hâkim birer iletişimci olarak yetişsinler. Bu faaliyetlerimizi sürdürmeye her zaman devam edeceğiz.”

“Daha Büyük Başarılara İmza Atacağımıza İnanıyorum”

Geleceğin iletişimcilerini İletişim Fakültesi’nin temel değerleri olan bilimsel özgürlük, katılımcılık, şeffaflık, güvenilirlik, topluma hizmet, yenilikçilik, yaşam hakkına saygı ve etik değerler ile yetiştirme gayreti içinde olduklarını söyleyen Prof. Dr. Yolcu, ifadelerini şu şekilde tamamladı: “Fakültemizin kuruluşunun 69. yılında, bu gayretimize ortak olan ve bize güç veren başta öğrencilerimiz ve mezunlarımız olmak üzere kuruluşundan bugüne kadar sağladıkları katkılarla İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi’ni bugünkü noktaya getiren tüm öğretim elemanlarımızı, idari personelimizi kutluyor, gelecekte daha büyük başarılara birlikte imza atacağımıza inanıyorum.”

Leave A Reply