Haber: Halit Şahin
İstanbul Üniversitesi Haber Merkezi
İstanbul Üniversitesi (İÜ) Haber Merkezi muhabirleri, şüpheli içerikleri açık kaynaklara dayandırarak analiz eden doğrulama platformu Teyit.org tarafından verilen teyitçilik eğitimine katıldı. Eğitimde, eleştirel dijital okuryazarlık, sosyal medyada arama yöntemleri, meta veri analizi gibi konular üzerine bilgiler verilerek, uygulama çalışmaları yaptırıldı.
Teyit.org tarafından düzenlenen “Gazetecilere Teyitçilik Eğitimi” başlıklı program, 3 Aralık’ta, Postane İstanbul’da gerçekleştirildi. Eğitim, Teyit.org’un bünyesinde eğitim içeriklerinden sorumlu olarak çalışan Esra Özgür’ün, yanlış bilginin türleri ve eleştirel dijital okuryazarlık dersiyle başladı. Teyit.org’un metodoloji ve yayın ilkeleriyle devam eden eğitimde, gazetecilik gözünden teyit ve teyit gözünden gazetecilik başlıkları ele alındı.
Eğitimin ilerleyen saatlerinde Teyit.org Yazı İşleri Sorumlusu Emre İlkan Saklıca katılımcılara, Teyit.org tarafından kullanılan arama operatörleri, sosyal medyada arama yöntemleri, şüpheli bilgi tarama, tersine görsel ve video arama yöntemleri gibi metotları ve yöntemleri öğretti. Eğitimin uygulama sürecine geçmeden, Teyit.org eğitimcilerinden Ezgi Toprak, meta veri analizi, arşiv tarama, taşıt trafiği izleme, şirketleri araştırma, resmi belge doğrulama yöntemlerini inceleyerek, katılımcı gazeteciler ve gazeteci adaylarına araştırmacı gazetecilik alanında kullanılan metotları anlattı.
Günün son saatlerinde katılımcılardan, örnek görseller üzerinden, öğretilen araçlar ve metotlar yardımıyla araştırma yapmaları istendi. Katılımcılar, araştırma sürecinde öğrendiklerini uygulamaya çalıştıktan sonra eğitim sona erdi.
“Şüpheli bilgiyi nasıl sorgulayacağımızı bilmeliyiz”
İÜ Haber Merkezi bünyesinde muhabir olarak görev alan Zeynep Yüksel, Feyza Orak, Zeynep Kaplan, Halit Şahin ve Dilşa Tekin de eğitime katıldı. Aldıkları eğitim hakkında değerlendirmelerde bulunan Kaplan, eğitimde, özellikle araştırmacı gazetecilik yaparken kullanılacak metotların ve yöntemlerin öğretilmesinden çok memnun kaldığını ifade ederek, “Öğrendiğimiz metotlar ve araçlar sayesinde daha etkili araştırma yapabileceğiz. Bu bir gazeteci için çok önemli” dedi.
Bir bilgiyi doğrulama konusunda kullanılacak araçların anlatılmasının faydalı olduğunu vurgulayan Orak, “Günümüzde yanlış bilgi vermek ve bu bilgiyi yaymak çok zor değil. Bu sebeple şüpheli bir bilgiyle karşılaştığımızda bunu sorgulamayı bilmemiz gerekir. Bugün aldığımız eğitim sayesinde şüpheli bilgiyi doğrulamaya çalışırken kullanabileceğimiz araçları ve yöntemleri öğrendik” diye konuştu.
Uygulama kısmında öğretilen bilgileri kullanmaya çalıştıkları dersin çok yararlı olduğunu belirten Yüksel ise “Şüpheli bilgiyi doğrularken kullanılan araçları ve metotları öğrendikten sonra bizzat kendimiz de şüpheli bir bilgiyi doğrulamaya çalıştık. Bunun, eğitimin can alıcı noktalarından biri olduğunu düşünüyorum. Şahsen deneyerek öğrendiklerimizi kullanabildik” diyerek sözlerini tamamladı.