Merve TOKAZ
Kocaeli Üniversitesi Gazetecilik Bölümü Dr. Öğr. Üyesi Aysel Çetinkaya , 29 Nisan’da İstanbul Üniversitesi Gazetecilik Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Ceyda Ilgaz Büyükbaykal’ın Gazetecilik Türleri dersine konuk oldu. Dr. Öğr. Üyesi Çetinkaya , öğrencilere son dönemlerde yaygınlık kazanan “ Çevrimiçi Gazetecilik ve Multimedya Gazeteciliği” hakkında bilgiler verdi.
“Medya Artık Eskisi Gibi Değil”
Dr. Öğr. Üyesi Çetinkaya ilk olarak günümüzde medya sektörü ve özellikle yazılı basın alanlarındaki değişim ve dönüşüm süreçlerine değinerek, “Medya artık eskisi gibi değil. Televizyon ve gazeteler hala çok önemli fakat bunun yanında artık dijitali de takip etmemiz gerekiyor. Artık dünyanın büyük çoğunluğu haberleri online mecralardan takip ediyor. Televizyon izleyicisi hala fazla fakat yazılı basın yeni çağa yenik düşmüş durumda” diyerek gelinen noktanın trajik boyutlara ulaştığını ifade etti. Konuyla ilgili Türkiye’de yapılan anket sonuçlarından yola çıkarak bu değişimin artık daha belirgin hale geldiğini belirten Dr. Öğr. Üyesi Çetinkaya, “Yapılan araştırmalarda Türkiye’deki 41 gazetenin toplam tirajı bugün 3 milyona kadar inmiş durumda. Artık yazılı gazeteleri okur çok fazla tercih etmiyor” dedi.
“Dikkat Aralığı 8 Saniyeye Kadar Düştü”
Günümüzde “Yeni Medya” kavramının yaygınlaşması ile birlikte medya sektöründe görselin çok önemli bir unsur haline geldiğine dikkat çeken Dr. Öğr. Üyesi Çetinkaya, “Yapılan araştırmalara göre artık tüketicilerin %63’ü haberleri yazılı metin halinde okumak yerine görsel olarak takip etmeyi tercih ediyor. Zaten sosyal medyaya baktığınızda, görsel içeriklerin daha fazla paylaşıldığını görüyorsunuz. Bu demek oluyor ki görseller metinlerden daha etkili. Yani siz altmış bin kelimeyle anlatabileceğiniz olayı ya da durumu tek bir görselle anlatma şansına sahip oluyorsunuz” diyerek görselin yazılı basına oranla okur üzerinde daha etkili olduğunu dile getirdi. Dr. Öğr. Çetinkaya, bu oranların belirlenmesinde en önemli faktörün toplum yapısındaki değişmeler olduğunu belirterek, “Aslında gün içinde birçok habere maruz kalıyoruz ancak ona ne kadar ilgi göstereceğimize karar verme süremiz çok kısalmış durumda. Günümüzde insanların dikkat aralığı 8 saniyeye kadar düştü” ifadelerini kullandı.
“Etkileşimi Düşük Olan Hiçbir İçerik Takip Edilmiyor”
Dr. Öğr. Üyesi Çetinkaya, yapılan anketlerin ve çıkan sonuçların önemine değinerek, “Bu rakamlar bizlere, ‘Gazetecilikte neden bu değişimi yaşıyoruz?’ sorusunun yanıtını veriyor. Eskiden ‘içerik kraldır’ derdik şimdi ‘etkileşim kraldır’ diyoruz. Bugün etkileşimi düşük olan hiçbir içeriği takip etmiyoruz. İşte bütün bunlar gazetecilikte paylaşılan içeriklerin hangi formatta ve hangi uzunlukta olması gerektiğinin ipuçlarını veriyor” dedi. Günümüzde sosyal medya platformlarının içeriklerin paylaşılması ve etkileşimi hususunda büyük önem taşıdığına değinen Dr. Öğr. Üyesi Çetinkaya, “Bu noktada ‘Dark Social’ kavramı karşımıza çıkıyor. Yani insanlar günümüzde bilgi sahibi olmak için haber sitelerini ziyaret etmiyor. Artık Whatsapp üzerinden ve kapalı sosyal ağlar üzerinden haber paylaşıyoruz” diyerek bu durumun özellikle medya sektöründe çalışan kesim için endişe yarattığını ifade etti.
“Gazetecilik ve Üretilen İçerikler Değişiyor”
Son olarak değişen ve dönüşen medya sektörüne dair öğrencilere tavsiyelerde bulunan Dr. Öğr. Üyesi Çetinkaya, “Gazetecilik değişiyor. Üretilen içerikler değişiyor. Biz gazetecilik öğrencisiyiz ama gazetecilik biterse diye düşünmeyin. Yeni medya bazı fırsatları da beraberinde getiriyor. Bunların farkında olabilmek önemli. Yeni medya ile birlikte istihdam alanları açıldı. Sadece sektör bir dönüşüm içerisinde. Eğer siz günceli takip eder ve bu özellikleri barındırırsanız iş şansınız da artmış olur” dedi