Haber: Kasım Sarsılmaz
İstanbul Üniversitesi Kurumsal İletişim Koordinatörlüğü Fotoğraf Birimi’nin düzenlediği Fotoğraf Atölyesi’nin kapanış dersine, 6 Kasım Cumartesi günü, fotoğrafçı ve savaş muhabiri Coşkun Aral konuk oldu.
İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi’nden Arş. Gör. Hakan Kürkçüoğlu’nun koordinatörlüğünü yaptığı etkinlik, Zoom üzerinden online (çevrim içi) olarak gerçekleşti.
Aral; “İşimizin takipçisi olmalıyız”
İletişimci olmanın sorumluluğu konusunda konuşmasına başlayan Aral, gazetecinin mesleğini bir yaşam şekli olarak benimsemesi ve gazeteciliği yaşamıyla bir arada sürdürmesi gerektiğini önemle vurguladı.
Fotoğraf çekiminde doğru zaman ve yerde bulunmanın öneminden bahseden Aral, kendisinin çektiği fotoğraflarda, insanı düşündüren ve bir o kadar da duygu uyandırıcı ögelerin olmasına özen gösterdiğini belirtti.
“Dijital bir kazanımdır”
Fotoğraf makinelerindeki teknolojik yeniliklerin olumlu ve olumsuz getirileri üzerine sorulan soruyu yanıtlayan Aral, dijitalin fotoğrafçılık için bir kazanım olduğunu belirtmesinin ardından kendisinin hala analog makinelerin filmlerini yanında bulundurduğunu da sözlerine ekledi.
Coşkun Aral Kimdir?
Coşkun Aral, 1 Mayıs 1956’da Siirt’te doğdu. Sırasıyla 14 Eylül İlkokulu, Oruç Gazi Ortaokulu ve Mecidiyeköy Lisesi’nde eğitimini tamamladı. Basın fotoğrafçılığı mesleğine 1974 yılında Günaydın ve Gün gazetelerinde başladı. 1976 yılında Ekonomi ve Politika gazetesinde devam etti.
1977 yılı, kanlı 1 Mayıs olaylarında çektiği fotoğraflarla ilk kez Sipa Press Ajansı yoluyla adını dünya basınında duyurdu. Bu olaya ilişkin fotoğraflarıyla Time, Newsweek dergilerinde yer aldı. Bunu izleyen yıllarda Sipa Ajansı’nın Türkiye muhabirliğini üstlendi. Bu arada Türk basınında da Türk Haberler Ajansı, Milliyet, Hürriyet gazeteleriyle serbest olarak çalıştı.
1980 yılında ilk defa Sipa Press Ajansı adına Türkiye dışında görev aldı. Polonya’da ünlü Gdansk Grevi, İran, Irak olaylarına ilişkin çalışmalarıyla uluslararası platformda adını duyurmaya başladı. 1980, 12 Eylül darbesini daha önce yaptığı arşiv çalışmalarıyla ünlü Newsweek, L’Express dergilerinin kapaklarında ve yüzlerce uluslararası dergi sayfalarında yansıttı.
14 Ekim 1980 günü kaçırılan bir uçakta dünyada ilk kez hava korsanlarıyla bir röportaj gerçekleştirerek, Türk ve dünya basınında adından söz ettirdi. Aynı olayla Türkiye ve dünyanın çeşitli ülkelerinde ödüller aldı. 1980 yılından itibaren sürekli olarak Lübnan, İran, Irak, Afganistan, Kuzey İrlanda, Çad ve Uzakdoğu’da meydana gelen savaşları görüntüledi. Time, Newsweek, Paris-Match, Stern, Epoca gibi dergiler adına fotoğrafçı olarak mesleğine devam ediyor.
1986 yılında fotoğrafa ilaveten Türkiye’de 32. Gün adına başlattığı savaş TV muhabirliğini asıl mesleği ile birlikte sürdürmektedir. Yapım ve yönetimini üstlendiği Haberci programı Türkiye’nin yanı sıra uluslararası TV kanallarında da yayınlandı.
Coşkun Aral, Türkiye’nin ilk bilgi ve belge kanalı İz Tv’nin kurucuları arasında yer aldı. 2006 yılında Avrupa’da verilen Hot Bird TV Ödülleri’nden bir mansiyonla dönen İz Tv, 2007’de belgesel dalında Hot Bird TV ödülüne layık görüldü.
2012 yılında ODTÜ Üniversite Senatosu kararı uyarınca, mesleğinin gelişmesindeki öncü rolü, örnek kişiliği, ulusal ve uluslar arası başarıları ve ülkesine yaptığı katkılardan dolayı Üstün Hizmet Ödülü’ne layık görüldü.
2014’te İsveç’te Landskrona Fotoğraf Festivali tarafından seçilen Coşkun Aral, Landskrona’da çalışmalar yapması için konuk edildi. “Exodus” adını verdiği sergisi şehirde sergilendi.
Türkiye’de ve dünyada birçok sergisi açıldı. 2016 yılında Exodus Déjà vu adını verdiği mülteciler üzerine gerçekleştirdiği sergi projesi, 6 fotoğrafçının da katılımıyla Kuala Lumpur’da gerçekleşti. Haziran 2017’de Ankara’da ve Kasım 2017’de İstanbul’da açılan Exodus Déjà vu sergisi, Şubat 2018’de Bangkok’ta gerçekleştirildi. Proje, dünyadan farklı fotoğrafçıların katılımıyla büyümeye devam ediyor. Aynı isimle kitabı da basılan sergi, dünyanın değişik bölgelerinde sergilenmeye devam edecek.
Coşkun Aral, 2018 yılında Youtube üzerinde “Coskun Aral Anlatiyor” markasıyla yayına başladı. Bağımsız ve kurumsal belgeseller yapmaya devam ediyor.