Haber: Muammer Divarcı, Halit Şahin, Feyza Orak, Furkan Albayrak
İstanbul Üniversitesi Haber Merkezi
İstanbul Üniversitesi (İÜ) İletişim Fakültesi tarafından lisansüstü öğrencilere özel olarak düzenlenen “Tez Yazma ve Araştırma Yapma Yöntemleri” programının ikinci ve son eğitimi 19 Ocak’ta gerçekleştirildi. Eğitimin ikinci gününde, Doç. Dr. Derya Gül Ünlü, Dr. Öğr. Üyesi Oğuz Kuş, Doç. Dr. Veli Polat ve Prof. Dr. Yıldız Dilek Ertürk tez yazma süreci ve araştırma yöntemleri üzerine dersler verdi.
İÜ İletişim Fakültesi Konferans Salonu’nda yapılan “Tez Yazma ve Araştırma Yapma Yöntemleri” hızlandırılmış eğitim programında günün ilk dersi, İÜ İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Derya Gül Ünlü’nün “Nicel Araştırma Süreci” başlıklı sunumuyla başladı. Doç. Dr. Gül Ünlü, ders süresince, nicel araştırma soruları, soru formunun hazırlanması, araştırmacının konumu ve SPSS programına giriş konularına değindi.
“Nicel araştırma yapan kişi, fotoğraf çeken bir gazeteci gibidir”
Nicel araştırmanın deneme yanılma yöntemiyle öğrenilen bir süreç olduğunu ve bunun için de belirli bir düzeyde bilgiye sahip olunması gerektiğini belirten Doç. Dr. Gül Ünlü, “Nicel araştırmada araştırmacı, fotoğraf çeken bir gazeteci gibi toplumun dışındadır. Bu nedenle nerede duracağını çok iyi bilmelidir” dedi.
İnsan davranışlarının karmaşıklığı dolayısıyla davranışların arkasında yatanı ölçmenin zorluğu üzerinde duran Doç. Dr. Gül Ünlü, bu durumun sosyal bilimlerde genelgeçer bir şey bulmayı mümkün kılmadığını vurgulayarak, “Sahada çalışmacı olmak, sizi bağımsız kılan bir süreçtir. Çünkü sonuçlar araştırmacının değil, katılımcının davranışlarıdır. Her bireyin gerçekliği anlamlandırması ise tamamen farklıdır” ifadelerini kullandı.
Araştırma alanında yöntem, teknik ve türün birbirine karışmış durumda olduğuna işaret eden Doç. Dr. Gül Ünlü, “Yöntem, konunun nasıl ele alındığı ve hangi perspektifin kullanılacağıdır. Teknik, verinin nasıl topladığını ve nasıl işlediğini söyler. Tür ise tümevarım ve tümdengelim olarak araştırmanın türüdür. Tür, bu noktada belirleyici bir etkendir” değerlendirmesinde bulundu.
“Nicel araştırmada en önemli aracımız soru formudur” diyen Doç. Dr. Gül Ünlü, öngörülür sorular sormanın önemine değinerek; soruların açık ve net, kısa ve öz olması gerektiğini ifade etti. Doç. Dr. Gül Ünlü, ders sonunda SPSS programı üzerinden örnekler verdi.
“Geleneksel yöntemlerle toplanamayacak kadar veri var”
Eğitimin ikinci dersinde, İÜ İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü Dr. Öğr. Üyesi Oğuz Kuş, “Sosyal Medyada Veri Toplama Teknikleri” başlıklı sunumunu gerçekleştirdi. Dr. Öğr. Üyesi Kuş, büyük verinin sosyal medyaya entegre edilmesinde oluşan sorunların belirli araçlar kullanılarak çözülebileceğini aktardı. Sosyal bilimlerin geleneksel yöntemleriyle toplanamayacak kadar verinin mevcut olduğunu belirten Dr. Öğr. Üyesi Kuş, veriyi kullanmayı kolaylaştıran araçların üzerinde durarak sosyal medyada araştırma süreçlerini aktardı.
İçerik Analizinin Aşamaları Üzerinde Duruldu
Programın üçüncü dersi, İÜ İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Veli Polat’ın “İçerik Analizi” başlıklı eğitimiyle devam etti. Doç. Dr. Polat, tez yazmada içerik analizi yapılmasının önemine değindi. İçerik analizinin aşamalarını, kuramsal olarak uygulamalarla birlikte ele alan öğrenciler, içerik analizini iletişim paradigmaları çerçevesinde kavrama eğitimi aldı.
Tez Yazma Uygulaması Yapıldı
Programın son gününün son dersinde, İÜ İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Yıldız Dilek Ertürk öğrencilere “Tez Yazma İçin Temel Rehberlik” eğitimi verdi. Prof. Dr. Ertürk, öğrencilerle birlikte örnek tez yazma uygulaması gerçekleştirdi. İki günlük eğitimlerin sonuçlarını bu uygulama sayesinde daha iyi aldıklarını belirten öğrenciler, tez yazma konusunda eksiklerini tamamlayarak, hangi kaynakların takip edilmesi gerektiğini öğrendiklerini aktardı. Eğitimlere katılan öğrenciler, geleneksel bilimsel araştırma yöntemlerinin yanında, yeni dönem bilimsel araştırma yöntemlerini de öğrendiklerini ifade etti.
“Tez Yazma ve Araştırma Yapma Yöntemleri” eğitim programı, ikinci gününde gerçekleştirilen derslerle birlikte sona erdi.