İstanbul Üniversitesi Haber Merkezi
İstanbul Üniversitesi (İÜ) İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü Öğretim Üyeleri Doç. Dr. Oğuz Kuş ve Doç. Dr. Derya Gül Ünlü, “TikTok: Siyasal İletişimde Yeni Bir Yarış Alanı” başlıklı raporlarında, TikTok’un, 2023 Cumhurbaşkanlığı Seçimlerine katılan liderler ve ittifakların tümü için seçmenle bağ kurma ve güçlü bir lider imajı inşa edebilmede mücadele sahasına dönüştüğünü ortaya koydu.
İÜ İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü’nden Doç. Dr. Oğuz Kuş ve Doç. Dr. Derya Gül Ünlü, “TikTok: Siyasal İletişimde Yeni Bir Yarış Alanı” başlıklı bir rapor yayımladı. Liderlerin mitinglerinden kesitler paylaşarak ve seçmenleriyle kurdukları etkileşimi içeren videolar yayınlayarak yarışa dahil olduğunu gösteren bulguların yer aldığı rapor, 2023 Cumhurbaşkanlığı Seçimlerinin TikTok cephesine yönelik ipuçları veriyor.
Cumhur İttifakı’nın Dijital Stratejisinin Kodları: Yerli-Yüksek Teknoloji, Güçlü Lider
Cumhur İttifakı’nın en önemli TikTok hamlelerinden birinin, son yıllarda yüksek teknoloji alanında atılan adımların, yerlilik ve millilik vurgusu ile seçmene duygusal açıdan da hitap eden bir formatta aktarılabilmesi olduğunu ifade eden Doç. Dr. Kuş ve Doç. Dr. Gül Ünlü, TikTok’taki içerik üretim sürecinde duygusal bağ kurmayı kolaylaştıran efekt ve müziklerin Cumhur İttifakı tarafından etkin bir şekilde kullanıldığının altını çizdi. Yerlilik ve millilik ile sanayi ve teknoloji alanında Cumhur İttifakı tarafında geliştirilen içeriğin Millet İttifakı tarafında üretilen içeriğe kıyasla daha dominant bir yönü olduğunu belirten uzmanlar, “Bu içerikler güçlü lider ve istikrar söylemleri ile desteklenerek seçmene birbirini tamamlayan, geçmişteki faaliyetleri gelecek için sağlam referans noktaları olarak konumlandıran, bütüncül mesajlar iletti” dedi.
Millet İttifakı Genç Seçmene Odaklandı
Doç. Dr. Kuş ve Doç. Dr. Gül Ünlü, Kılıçdaroğlu’nun içeriklerinin yoğun şekilde gençleri ve kadınları ilgilendiren hususlara odaklandığını, bu durumun ilk tur seçimine kadar olan içeriklerde yoğun şekilde hissedilmesine rağmen ikinci turda terör ve göçmen konularına odaklanan milli güvenlik söylemlerine dönüldüğünün TikTok videolarında da gözlemlendiğini dile getirerek, “İkinci tur seçiminde Cumhur İttifakı’nın gençlere ve kadınlara yönelik içeriklerinin artmasıyla Millet İttifakı’nın başlangıçtaki vurgusu yakalandı” ifadelerini kullandı.
İttifaklardaki Yeni Partilerin TikTok Karnesi
Her seçmen segmentine seslenebilmek ve kapsayıcı bir söylem geliştirebilmek için ittifaklardaki daha küçük oy oranına sahip partilere TikTok içerik üretim sürecinde büyük rol düştüğüne işaret eden Doç. Dr. Kuş ve Doç. Dr. Gül Ünlü, Yeniden Refah Partisi’nin, seçim sürecinde Cumhur İttifakı’na 158 video ile katkı sunduğuna; DEVA, İYİP ve Saadet Partisi’nin toplam ürettiği video sayısının ise 196 olduğuna dikkat çekti. Araştırmacılar ittifaklarda en çok oy alan partilerin dışındaki partilerin katkısı göz önünde bulundurulduğunda, Millet İttifakı bileşenleri arasında CHP dışındaki aktörlerin TikTok’taki katkısının sınırlı olduğunu belirtti.