Pazar, Aralık 7, 2025
  • İletim Arşiv
  • Künye
  • İletişim
İletim
  • Anasayfa
  • Eğitim
    • İstanbul Üniversitesi
    • İÜ İletişim Fakültesi
    • Hocalarımızın Kaleminden
  • Bilim
  • Sağlık
  • Kültür-Sanat
  • Yaşam
  • Spor
  • Teknoloji
  • Foto Galeri
  • Giriş
Sonuç Yok
Tüm Sonuçları Görüntüle
İletim
Anasayfa Genel

Korku Sinemasının Bitmeyen Cazibesi

İLETİM Tarafından İLETİM
31 Ekim 2025
içinde Genel, İletim, İstanbul, İstanbul Üniversitesi, İÜ İletişim Fakültesi, Köşe Yazıları, Manset Haber, Manset Yani, Yaşam
0
Korku Sinemasının Bitmeyen Cazibesi
0
PAYLAŞIM
38
GÖRÜNÜM
Share on FacebookShare on Twitter

Doç. Dr. Mesut Aytekin

İstanbul Üniversitesi Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü

İlgili Haberler

Türkiye Halkla İlişkiler Derneği’nden İstanbul Üniversitesi’ne Ödül

Türkiye Halkla İlişkiler Derneği’nden İstanbul Üniversitesi’ne Ödül

5 Aralık 2025
Dünya Engelliler Günü’nde Sanatın Birleştirici Gücüne Vurgu Yapıldı

Dünya Engelliler Günü’nde Sanatın Birleştirici Gücüne Vurgu Yapıldı

4 Aralık 2025

Korku, insanın varoluşundan beri en güçlü ve yönlendirici duygulardan biri olmuştur; bizi sınırlarımıza taşırken, iç dünyamızın en karanlık köşelerini de açığa çıkarmıştır. Sinema, bu kadim duyguyu görünür kılan en etkili araçların başında gelir. Bu bağlamda, korku sineması modern çağın mitolojisi olarak işlev görmekte, seyircisine karanlıkta hangi gölgelerle yaşadığını hatırlatan bir ayna tutmaktadır. Nitekim bir Japon ya da Türk seyirci, aynı sahnede ürpererek, bedensel tepkilerle “kontrollü travma” yaşar, deneyimler. Başka bir ifadeyle hayatın karanlık gerçekliğiyle yüzleşir.

Artık yalnızca bir tür olmanın ötesinde, korku sineması milyar dolarlık devasa bir endüstridir. Düşük bütçeli ancak yüksek kazançlı filmlerinden giyime, makyaja, oyuncaklara ve bilgisayar oyunlarına uzanan hikâyeler, geniş bir ticari yapı oluşturmuştur. Bu muazzam yapının ardında ise, evrensel bir dil olarak izleyiciyle kurulan güçlü duygusal bağ yatmaktadır.

Korku, bireysel olduğu kadar toplumsal korkuların da aynasıdır. Örneğin Frankenstein, Godzilla ya da Şeytan gibi yapımlar, kendi çağlarının bilimsel, politik ve dini kaygılarını yansıtmıştır. 21. yüzyılda ise korku, salgınlar, göç, iklim değişikliği ve dijital mahremiyet gibi modern kaygılarla şekillenmektedir. Ayrıca, feminist okuma ve ekolojik temalar da korku sinemasına yeni ve derin boyutlar kazandırmıştır.

Bu dinamizmi her daim koruyan en önemli etken, alt tür zenginliğidir. Vampirler, zombiler, şeytanlar, psikolojik katiller, doğanın intikamı; her bir alt tür, insanın farklı korkularına karşılık gelir. Sessiz filmden dijital efektlereuzanan sinemasal yolculuk, korkunun biçimini değiştirmiş olsa da özünü hep korumuştur: Ölüm, belirsizlik ve kaygı.

Türk sineması da 1950’lerden bu yana kendi korku yolculuğunu geliştirmiştir. Dabbe, Musallat, Siccin gibi yapımlar, folklorik ve dini motifleri evrensel korku temalarıyla harmanlamıştır. Son yıllarda dini eksenli ilerleyen cin temalı filmler Türk Korku Sineması’nı şekillendirse de ara ara nitelikli korku filmleri üretilmekte, tür içinde özgün denemelerde göze çarpmaktadır.

Özetle korku değişse de yarattığı duygu aynı kalmıştır: İnsanın varoluş kaygısı. Sinema, bu nedenle, her çağın kâbuslarını görünür kılmaya devam etmektedir. Çünkü korku filmleri bize sadece karanlığı değil, ışığın değerini de hatırlatır; bir canavarla karşılaştığımızda, aslında biraz da kendimizle yüzleşiriz.

Doç. Dr. Mesut Aytekin
Etiket: DabbeFrankensteinGodzillaKorku Sinemasımesut aytekinMusallatŞeytanSiccin
Önceki Gönderi

Belgesele Adanmış Hayat: “Gözlerimi kapatana kadar belgesel çekmek istiyorum”

Sonraki Gönderi

Ayşenur Sülün, Hayalet Ağlar Belgeseliyle Denizin Sessiz Mücadelesine Işık Tutuyor

Sonraki Gönderi

Ayşenur Sülün, Hayalet Ağlar Belgeseliyle Denizin Sessiz Mücadelesine Işık Tutuyor

HABER KATEGORİLERİ

  • Bilim
  • Eğitim
  • English
  • Foto Galeri
  • Genel
  • İletim
  • İstanbul
  • İstanbul Üniversitesi
  • İÜ İletişim Fakültesi
  • İÜWEBTV
  • Köşe Yazıları
  • Kültür-Sanat
  • Manset Haber
  • Manset Yani
  • Sağlık
  • Spor
  • Teknoloji
  • Yaşam

ÖNE ÇIKAN KONULAR

Atatürk basketbol berk balcı bilim deprem ece özdemir ekonomi erasmus film futbol iletim iletim gazetesi iletişim iletişim fakültesi atölyeleri istanbul istanbul üniversitesi istanbul üniversitesi iletişim fakültesi iü iü iletişim fakültesi iüwebtv kültür sanat medya melek öztürk mesut aytekin mezuniyet Nazlı Aygen prof. dr. ergün yolcu Prof. Dr. Mahmut Ak psikoloji radyo iletişim sanat sağlık sena sandıkçı sergi sevgi şahin sinema siyasal bilgiler fakültesi sosyal medya spor teknoloji TRT trt geleceğin iletişimcileri yarışması ömer iğrek özgür recep kocaoğlu İletişim Fakültesi

Son Haberler

  • Türkiye Halkla İlişkiler Derneği’nden İstanbul Üniversitesi’ne Ödül
  • Dünya Engelliler Günü’nde Sanatın Birleştirici Gücüne Vurgu Yapıldı
  • Sosyal medya içeriklerimizi yorumladık! | İletenler 2. Bölüm

Kategoriler

  • Bilim
  • Eğitim
  • English
  • Foto Galeri
  • Genel
  • İletim
  • İstanbul
  • İstanbul Üniversitesi
  • İÜ İletişim Fakültesi
  • İÜWEBTV
  • Köşe Yazıları
  • Kültür-Sanat
  • Manset Haber
  • Manset Yani
  • Sağlık
  • Spor
  • Teknoloji
  • Yaşam
  • İletim Arşiv
  • Künye
  • İletişim

İstanbul Üniversitesi İletşim Fakültesi İletim Gazetesi / © 2022

Tekrar Hoşgeldiniz!

Aşağıdaki hesabınıza giriş yapınız

Şifreni mi unuttun?

Lütfen Şifrenizi Alınız

Şifrenizi sıfırlamak için lütfen kullanıcı adınızı veya e-posta adresinizi giriniz.

Giriş Yapmak
Sonuç Yok
Tüm Sonuçları Görüntüle

İstanbul Üniversitesi İletşim Fakültesi İletim Gazetesi / © 2022