Cuma, Haziran 20, 2025
  • İletim Arşiv
  • Künye
  • İletişim
İletim
  • Anasayfa
  • Eğitim
    • İstanbul Üniversitesi
    • İÜ İletişim Fakültesi
    • Hocalarımızın Kaleminden
  • Bilim
  • Sağlık
  • Kültür-Sanat
  • Yaşam
  • Spor
  • Teknoloji
  • Foto Galeri
  • Giriş
Sonuç Yok
Tüm Sonuçları Görüntüle
İletim
Anasayfa Teknoloji

Dijital Çağda Sosyalleşirken Üretiyoruz

İLETİM Tarafından İLETİM
11 Mart 2019
içinde Teknoloji
0
Dijital Çağda Sosyalleşirken Üretiyoruz
0
PAYLAŞIM
30
GÖRÜNÜM
Share on FacebookShare on Twitter

Uğur YAMAÇ

Hayatımızın ayrılmaz bir parçası haline gelen sosyal medya platformları, sağladıkları iletişim ve sosyalliğin yanı sıra kişisel veri skandalları ile de sık sık gündeme geliyor. Veri güvenliğinin önemini vurgulayan eleştirel sesler yükselirken, kullanıcı emeğini niteleyen “dijital emek” kavramı sosyal medyanın karanlıkta kalan boyutlarını gündeme taşımaya aday.

İlgili Haberler

Radyologlara Yardımcı Yapay Zeka: GazeVal

Radyologlara Yardımcı Yapay Zeka: GazeVal

27 Mayıs 2025
Kurumsal İletişimde Yapay Zekâ Kullanımı Oturumu Gerçekleşti

Kurumsal İletişimde Yapay Zekâ Kullanımı Oturumu Gerçekleşti

23 Mayıs 2025

Web 2.0’ın ve sosyal ağ platformlarının yaygınlaşması ile milyonlarca kullanıcının içerik ürettiği günümüzde kullanıcı verisinin, sosyal medya şirketleri tarafından nasıl ve ne amaçla kullanıldığı dijital emek kuramcılarının soruları arasında. Sosyal medyanın gölgede kalan bir boyutu olan dijital emeğin ne olduğu, kullanıcıların ürettiği verinin nasıl ticarileştirildiği ve bu konuda bir farkındalığın yaratılmasının neden önemli olduğu gibi sorular etrafında İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Gazetecilik Bölümü’nden Arş. Gör. Yeşim Akmeraner ile konuştuk.

İnternet Ekonomisinin Temeli, Kullanıcı Etkinliği

İnternet kullanıcılarının internet ekonomisinin temelini oluşturduğunu ifade eden Arş. Gör. Akmeraner, “Bugün milyarlarca sosyal medya kullanıcısı arkadaşlarıyla iletişime geçerken, fotoğraf paylaşırken veya videolarını yüklerken ciddi miktarda değer üretmektedir. İnternet şirketleri tarafından işlenerek üçüncü partilere satılabilen verileri üreten internet kullanıcılarının bu türden etkinlikleri ‘dijital emek’ olarak adlandırılmaktadır” şeklinde konuştu. Kullanıcılar tarafından üretilen bu devasa içeriğin, internet şirketleri tarafından algoritmalarla işlenip çeşitli müşterilere satılarak kullanıcı etkinliğinin enformasyonel sermaye birikimine katkı sağladığını vurguladı.

Eğlenirken Üretiyor muyuz?

Arş. Gör. Akmeraner geçen sene Amazon’u geride bırakarak dünyanın en değerli dördüncü firması olan Facebook’un güncel piyasa değerinin 500 milyar dolar civarında olduğunu belirterek, bu değerin kaynağının José van Dijck’ın ifade ettiği gibi “kullanıcıların ürettiği iletişim ve sosyallik” olduğunu dile getirdi. Kullanıcı etkinliğinin çalışma zamanı dışında gerçekleşmesinin onu değer üreten bir etkinlik olarak değerlendirmeyi zorlaştırdığından bahseden Arş. Gör. Akmeraner sözlerini şu şekilde sürdürdü: “Sosyal medyada zaman geçirmek, kişisel şeyler yüklemek, düzeltmek, paylaşmak- kısacası her türlü kişisel etkinlik- kullanıcılar açısından oldukça öznel bir süreçtir. Bu öznellik, kullanıcıların ürettikleri içeriklerin -dolayısıyla kendi emeklerinin- internet şirketleri tarafından sömürülmesini yadırgamayı zorlaştırır”.

Kullanıcı Haklarına Karşı Hizmet Kullanım Şartları

Sosyal medya şirketlerinin mahremiyetin ihlali ile sık sık gündeme gelmesi ve dava konusu olmasıyla ilgili olarak Arş. Gör. Akmeraner, söz konusu şirketlerin sanal uzamın çatlaklarından faydalanarak mahkemelerin tanıdığı özel ve kamusal ayrımını işlevsizleştirdiklerini ifade etti. Bunun da şirketleri düzenlemeler konusunda devletler karşısında daha avantajlı kıldığını sözlerine ekledi. Arş. Gör. Akmeraner, kullanıcı haklarının korunması konusundaki zafiyetin bir diğer nedeni olarak kullanıcı haklarından ziyade şirket çıkarlarını koruyan hizmet kullanım şartlarına dikkat çekti. Kullanıcıların, kişisel telefonlarına uygulama yüklerken kabul ettikleri hizmet kullanım şartları ile verilerinin üçüncü partilerle paylaşılması konusunda uygulamaya yetki vermiş olduğunun altını çizen Arş. Gör. Akmeraner, “hizmet kullanım şartlarını kabul etmediğimizde ise uygulamayı aktifleştirememiş oluruz” diyerek bu konudaki ikileme dikkat çekti.

Daha Şeffaf Bir Ağ Bilinçli Olmakla Sağlanabilir

Dallas Smythe’ın 42 yıl önce ifade ettiği uyku zamanı dışında kalan tüm zamanın çalışma zamanı olduğu tespitine bugün dijital emek olgusu ile daha fazla yaklaştığımızı dile getiren Arş. Gör. Akmeraner, “Karşılığını almadan değer üreten kullanıcı emeğine dikkat çekmek gerekiyor. Sosyal medya kullanıcılarının ve iletişimcilerin bu konuda eleştirel bir tutum geliştirmesi ve toplumsal düzeyde farkındalığın yaratılması, iletişimin ticari olmayan ağlar üzerinden sağlanmasına yönelik, daha şeffaf ve daha demokratik alternatifler düşünmeyi teşvik edebilir.” diyerek sözlerini noktaladı.

Etiket: dijital emekinternet teknolojilerisosyal medya
Önceki Gönderi

Hibe Miktarı Her Ülkeye Göre Farklılık Gösteriyor

Sonraki Gönderi

İstanbul Üniversitesi Fotoğraf Kulübü Bolu’da

Sonraki Gönderi
İstanbul Üniversitesi Fotoğraf Kulübü Bolu’da

İstanbul Üniversitesi Fotoğraf Kulübü Bolu'da

HABER KATEGORİLERİ

  • Bilim
  • Eğitim
  • English
  • Foto Galeri
  • Genel
  • İletim
  • İstanbul
  • İstanbul Üniversitesi
  • İÜ İletişim Fakültesi
  • İÜWEBTV
  • Köşe Yazıları
  • Kültür-Sanat
  • Manset Haber
  • Manset Yani
  • Sağlık
  • Spor
  • Teknoloji
  • Yaşam

ÖNE ÇIKAN KONULAR

10 Kasım Atatürk atölye basketbol belgesel bilim deprem Dr. Öğr. Üyesi Ümit Sarı ekonomi erasmus eğitim film futbol iletim iletim gazetesi iletişim iletişim fakültesi atölyeleri istanbul istanbul üniversitesi istanbul üniversitesi iletişim fakültesi iü iü iletişim fakültesi iüwebtv kadın kültür sanat medya mezuniyet prof. dr. ergün yolcu Prof. Dr. Mahmut Ak psikoloji radyo radyo iletişim sanat sağlık sergi sevgi şahin sinema siyasal bilgiler fakültesi sosyal medya spor tarih teknoloji tercih ve tanıtım günleri yapayzeka İletişim Fakültesi

ÖNE ÇIKAN HABERLER

  • Yarım Asırlık Bir Dev : Sezen Aksu

    Yarım Asırlık Bir Dev : Sezen Aksu

    0 paylaşımlar
    Paylaşım 0 Tweet 0
  • İlk Türk Futbol Takımı: Black Stockings FC (Siyah Çoraplılar)

    0 paylaşımlar
    Paylaşım 0 Tweet 0
  • Kamondo Merdivenleri’nin Bilinmeyen Hikayesi

    0 paylaşımlar
    Paylaşım 0 Tweet 0
  • Tarihten 4 İlginç Bilgi

    0 paylaşımlar
    Paylaşım 0 Tweet 0
  • Psikoloji Tutkunlarının İzlemesi Gereken 7 Film

    0 paylaşımlar
    Paylaşım 0 Tweet 0

Bizi sosyal medyada takip edin

Son Haberler

  • Fenerbahçe’nin Simgesi: Sarı Kanarya Nereden Geliyor?
  • Radyo Tiyatrosu Projesiyle Görme Engelli Çocuklara Erişilebilir Sanat Deneyimi
  • İstanbul Okul Öncesi Eğitim Şenliği Düzenlendi

Kategoriler

  • Bilim
  • Eğitim
  • English
  • Foto Galeri
  • Genel
  • İletim
  • İstanbul
  • İstanbul Üniversitesi
  • İÜ İletişim Fakültesi
  • İÜWEBTV
  • Köşe Yazıları
  • Kültür-Sanat
  • Manset Haber
  • Manset Yani
  • Sağlık
  • Spor
  • Teknoloji
  • Yaşam

Özel Haberler

Fenerbahçe’nin Simgesi: Sarı Kanarya Nereden Geliyor?

Fenerbahçe’nin Simgesi: Sarı Kanarya Nereden Geliyor?

16 Haziran 2025
Radyo Tiyatrosu Projesiyle Görme Engelli Çocuklara Erişilebilir Sanat Deneyimi

Radyo Tiyatrosu Projesiyle Görme Engelli Çocuklara Erişilebilir Sanat Deneyimi

11 Haziran 2025
İstanbul Okul Öncesi Eğitim Şenliği Düzenlendi

İstanbul Okul Öncesi Eğitim Şenliği Düzenlendi

11 Haziran 2025
  • İletim Arşiv
  • Künye
  • İletişim

İstanbul Üniversitesi İletşim Fakültesi İletim Gazetesi / © 2022

Tekrar Hoşgeldiniz!

Aşağıdaki hesabınıza giriş yapınız

Şifreni mi unuttun?

Lütfen Şifrenizi Alınız

Şifrenizi sıfırlamak için lütfen kullanıcı adınızı veya e-posta adresinizi giriniz.

Giriş Yapmak
Sonuç Yok
Tüm Sonuçları Görüntüle

İstanbul Üniversitesi İletşim Fakültesi İletim Gazetesi / © 2022