Haber: Muammer Divarcı
Fotoğraf: İÜEF Sosyoloji Kulübü
İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi (İÜEF) bünyesinde, Sosyoloji Günleri kapsamında organize edilen “Medya ve Sosyoloji” programı, 7 Aralık’ta gerçekleştirildi. Sosyoloji Kulübü tarafından düzenlenen programa, Kanal D haber spikeri, gazeteci ve yazar Deniz Bayramoğlu konuk oldu. Bayramoğlu, medya ve sosyoloji ilişkisi, televizyon yayıncılığı, reklamlar ve sponsorluklar hakkında değerlendirmelerde bulundu.
İstanbul Üniversitesi (İÜ) Sosyoloji Bölümü tarafından gerçekleştirilen Sosyoloji Günleri’nin 64. oturumu, “Medya ve Sosyoloji” başlığıyla tamamlandı. İÜEF Sosyoloji Kulübü, Coşkun Aral, Kürşad Oğuz gibi isimlerin ardından bu kez de Kanal D haber spikeri, gazeteci ve yazar Deniz Bayramoğlu’nu ağırladı. İÜEF Kurul Odası’nda düzenlenen program, Bayramoğlu’nun, İÜ Sosyoloji Bölümü Başkanı ve İÜEF Sosyoloji Kulübü Danışmanı Prof. Dr. İsmail Coşkun’a ve katılımcılara teşekkür etmesiyle başladı.
Medya ve sosyoloji üzerine değerlendirmelerde bulunan Bayramoğlu, sosyolojinin tanınan isimlerinin medya sosyolojisiyle yakından ilgilendiklerini belirterek, medyanın mahiyetinin, doğasının ne olduğunun anlaşılması ve hangi alanlarda ne maksatla kullanıldığının bilinmesi gerektiğini söyledi.
Sosyolojinin toplumu tanımayı sağladığını, iyi bir gazeteci olmak için de toplumun çok iyi bilinmesi gerektiğini vurgulayan Bayramoğlu, “Televizyonda yapılan programların ve haberlerin yapılış biçimlerinin arkasında yatan hikayeleri, imgeleri anlamamız ve çözümlememiz açısından medya ve sosyolojisi ilişkisi çok önemlidir” diye konuştu.
“Kamplara ayrılmış bir televizyon haberciliği var”
İdeolojik bakış açıyla haberlere yaklaşıldığı zaman gerçeği algılamaktan uzaklaşıldığını kaydeden Bayramoğlu, ”Kamplara ayrılmış bir televizyon haberciliği var. Herkes ekranlarda özellikle ana haberlerde ahkam kesiyor, yön bildiriyor, ayar veriyor. Nasıl düşünmeniz gerektiğini söylüyor. Bunu yaparken de çok net bir ideolojik çerçeve içerisinde hareket ediyor” dedi.
“Şirketlerden ve kurumsal yapılardan reklam almak zorundayız”
Medya yönetim ve organizasyonunda finansmanın nasıl sağlandığına dair konuşan Bayramoğlu, “Özel kanalların yaşayabilmesi için ihtiyaç duyulan temel şey reklam. Şirketlerden ve kurumsal yapılardan reklam almak zorundayız” ifadelerini kullandı. Kamu ilanları ve şirketlerle kurulan sponsorluk ilişkisinin yayıncılığın önündeki en temel sıkıntıları doğurduğunu vurgulan Bayramoğlu, siyasetçilerle kurulan ilişkilerin de benzer biçimde gazeteciliğin önündeki önemli problemlerden biri olduğunu sözlerine ekledi.
Ece Üner: Sosyoloji, benim bambaşka bir insan olmamı sağladı
Oturuma gelmeden önce eşi Ece Üner ile kısa bir röportaj yaptığını, ona “Sosyoloji haberci açısından ne anlama geliyor?” şeklinde bir soru sorduğunu anlatan Bayramoğlu, Üner’den “Sosyoloji hayata bir anlam katabilmemi sağlıyor. İnsanın temel arayışlarından biri anlam arayışıdır. İçinde yaşadığımız çağsa bir hipergerçeklik çağı. Etrafımız veriyle dolu. Sosyoloji bana bu verileri anlama, anlamlandırma, anlamlandırdığım şeyi en net, en basit, en anlaşılır biçimde karşımdaki insana aktarma şansı verdi. Sosyoloji, benim bambaşka bir insan olmamı sağladı” şeklinde yanıt aldığını ifade etti.
Program, Prof. Dr. İsmail Coşkun’un Deniz Bayramoğlu’na ve öğrencilere teşekkür etmesiyle sona erdi.