Haber: Merve Kutan
Fotoğraf: Özgür Recep Kocaoğlu
Editör: Özgür Recep Kocaoğlu
İstanbul, (İÜ Haber Merkezi) – İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Gazetecilik Bölüm Başkanı Prof. Dr. Aslı Yapar Gönenç’in yürüttüğü Yazım Teknikleri dersine Stratejik İletişim Danışmanı Gülten Karaca Çoban konuk oldu. Çoban, haber yazımı ve kurumsal yazışma incelikleri hakkında bilgi ve tecrübelerini öğrencilere aktardı.
İstanbul Üniversitesi (İÜ) İletişim Fakültesi Gazetecilik Bölümü Başkanı Prof. Dr. Aslı Yapar Gönenç’in yürüttüğü Yazım Teknikleri dersi kapsamında bugün Amfi A’da gerçekleşen ders Gülten Karaca Çoban‘ın katılımıyla gerçekleşti. Derste iletişim becerileri, kurumsal iletişim ve haber yazım teknikleri konuşuldu.
“Kendimizi ifade edebildiğimiz kadar varız”
İÜ İletişim Fakültesi Gazetecilik Bölümü’nden 2000 yılında bölüm birinciliğiyle mezun olan Çoban, “İletişim büyük bir güçtür. Kullandığınız dil ve anlatım, kuracağınız iletişimde en etkili maddedir. Dilimiz bu konuda çok zengin, bu avantajlı bir durum. Kuvvetli bir anlatım anlaşılmayı doğurur ve bu da etkili bir iletişim sağlar” dedi.
Mesleki tecrübenin önemli olduğunu vurgulayan Çoban, “Üniversite yıllarında staj yapmak bireysel ve mesleki gelişim açısından çok kıymetli. Staj yaptığınız kurumlarda kurduğunuz ilişkiler sizi bir adım öteye taşır. Sahip olduğunuz diploma her ne kadar nitelikli de olsa kendini ifade edebilme becerisi size her kapıyı aralar” ifadelerini kullandı.


“Gazetecilik, görünmeyenin ardındakini görmek ve aktarmaktır”
Gazetecilik mesleğinin önemli bir gözlem yeteneğine dayalı olduğunu ve farklı okumalarla bu yeteneğin geliştirilebileceğini söyleyen Çoban, “Gazete günlüktür ve vakti çoktur. Televizyon haberciliğindeyse tam tersi görülür. Hızlı ve tüketimi kolaydır. Bu sebeple dış dinamiklerle uyumlanabilirlik gazetecinin refleksi olmalıdır. Haber sadece bilgi değil, anlamdır. İyi bir haber doğru, net ve anlaşılır olmalıdır. Okura basit ama etkili bir anlatım sergilemelisiniz. Farklı bakış açıları sunmalısınız” ifadeleriyle iyi bir haber metninin nasıl olması gerektiğini anlattı.
Haber yazma kurallarına ilişkin konuşan Çoban, “Haberde spot ve başlıklar gibi unsurlar vardır. Bu unsurlar tamamlayıcı unsurlardır. Ben 5N1K sorularına ek olarak ‘Neye fayda sağlayacağım, bir şeyi nasıl söylersem etki mekanizması yaratabilirim?’ sorularını da soruyorum” sözlerini kaydetti.
İletişim fakültesi mezunu olmanın çok yönlü bir durum olduğunu belirten Çoban, “Stratejik iletişim, dijital medya, reklamcılık, yayıncılık ve marka yönetimi gibi pek çok alanda faaliyet gösterebiliyorsunuz” dedi.

Dijital ortamlarda zarafet sanatı: Netiket
Medya ve dijital dünyanın çok hızlı ilerleme kaydettiğini ve bu değişimle beraber hayatımıza yeni kavramların girdiğini anlatan Çoban, “netiket” kavramından bahsetti. Netiket kavramını “İnternet üzerinde saygılı bir iletişim kurmak için gerekli olan davranış kurallarıdır” sözüyle tanımlayan Çoban, bu kavramın iletişimciler için önemli bir kavram olduğunu, mail ve mesaj dilinde kullanıldığını aktardı.

Ders, toplu fotoğraf çekimiyle son buldu.




