Haber: Ebrar Süeda Ünalan
Editör: Özgür Recep Kocaoğlu
İstanbul, (İÜ Haber Merkezi) – Kentiçi Toplu Taşıma gazetesinin Genel Yayın Yönetmeni Mehmet Şevket Erturan, toplu taşımanın geleceği ve genel özellikleri hakkında İletim Gazetesi’ne konuştu.
Kentiçi Toplu Taşıma gazetesinin Genel Yayın Yönetmeni Mehmet Şevket Erturan; 48 yıllık deneyimlerini, özel halk otobüslerinin yaşadığı sıkıntıları, toplu taşıma sektöründeki zorlukları ve toplu taşıma ile ilgili yapılan uygulamaların faydalarını İletim Gazetesi’ne anlattı.

Elektrikli araçlara hızlı geçiş riski
Elektrikli toplu taşımalar hakkında konuşan Erturan, Türkiye’de bu sisteme çok hızlı bir geçiş olduğundan bahsetti. Hollanda’da bu tarz araçların denetiminde bizzat bulunduğunu söyleyen Erturan, Türkiye’deki araçların da test edilip uygulanması gerektiğini ifade etti.
Elektrikli araçların bataryalarının ileride sorun yaratabileceğinden bahseden Erturan, yararlı olarak görülse de arkasından gelebilecek sorunların dikkate alınmasının önemini vurguladı. Gelişmiş ülkelerdeki uygulamaların neler olduğuna bakılması gerektiğini söyleyen Erturan, bu şekilde daha sürdürülebilir ve yararlı bir toplu taşıma sisteminin yapılabileceğini aktardı.

Eğitim ve denetim şartı
Trafik kazalarının temel nedenlerinden bahseden Erturan, toplu taşımalara planlı bir şekilde bakım yapılması gerektiğini ve bu bakımların doğru bir şekilde denetlenmesinin şart olduğunu belirtti. Aynı zamanda yaşı 12’den büyük araçların hâlâ trafiğe çıkarıldığını söyleyen Erturan, bu araçların trafik kazalarına yol açabileceğinden bahsetti.
Trafik Kazaları Önleme Derneği’nin (TKÖD) yönetim kurulu üyesi olduğunu anlatan Erturan, şoförlere verdikleri eğitimleri söyledi. Erturan, şoför alımlarının modern düzene göre olması gerektiğini ve geleneksel kafa yapısının terk edilmesinin önemli olduğunu aktardı.

Nüfus yoğunluğuna karşı planlamanın önemi
İstanbul’un nüfusunun ve günlük hareketli nüfusun fazlalığına değinen Erturan, toplu taşımanın yeraltına inmesinin en büyük çözüm olduğunu söyledi. Şehir planlamasının sadece İstanbul üzerinde yığılmasının yanlış olduğunu aktaran Erturan, ikinci şehir veya çok merkezli bir kent planlamasının yapılabileceğinden bahsetti.
Planlamaların tümdengelim şeklinde çözülmesini söyleyen Erturan, doğru bir ulaşım planı için önce ana ulaşım planı ve onun altında modlara göre sorunların çözülmesi için planlar yapılması gerektiğini aktardı. Alternatif taşıma sisteminin yaygınlaşmasının gerekliliğini vurgulayan Erturan, ihtiyaca göre planlamaların önemine değindi. Erturan, sözlerini şu şekilde sürdürdü:
“İstanbul’da 11-12 bin durak var. Bu durakların gözden geçirilmesi en az yüzde 25 verimi arttırır, işleri kolaylaştırır. Birbiriyle çapraz geçen, birbirinin yanında olan duraklar var. Bu durakların düzeltilmesi dahi hiçbir masraf yapmadan tahmini yüzde 26 oranında sorunları azaltacaktır.”
Karşılıklı iletişim ve empati
Erturan, sınırsız yolcu memnuniyetinin mümkün olmadığını ve yolcu-şoför iletişiminin çift taraflı olması gerektiğini belirtti. Genel sorunların yolcular ve şoförler arasında empati yapılmamasından kaynaklandığını belirten Erturan, iki tarafın da haklı olduğu durumlar olduğunu ancak empati kurmadıkları için bunların büyüdüğünü aktardı.
Ulaşımdaki özel uygulamalar
Öğrenciler için Öğrenci Kartı ve abonman uygulamalarının olduğunu belirten Erturan, İstanbul Elektrik Tramvay ve Tünel İşletmeleri Umum Müdürlüğü’nün (İETT) bulunduğu semte ve taleplere göre neler yapılabileceği konusunda sürekli çalıştığını söyledi. Erturan, öğrencilerin taleplerini yetkili birimlere iletmesini belirtti.
Anneler için anne kartı, yaşlılar için yaşlı kartı, engelli bireyler için engelli kartı gibi hizmetlerin gerekli olduğunu ancak bütün taleplerin karşılanamayacağından bahseden Erturan, yapılan uygulamaların hesaplı kitaplı yapılmasını gerektiğini aktardı.

“Birinin yapması gerekiyordu”
Kentiçi toplu taşıma gazetesinin genel yayın yönetmenliğini üstlenen Erturan, “Birinin bu konuda bir şey yapması gerektiğini düşündüm” dedi. Kendisini vakanüvis olarak tanımlayan Erturan, toplu taşıma sektörüne olan ilgisini ve Kentiçi toplu taşıma gazetesine neden başladığını şu sözlerle ifade etti:
“Ben fiili işleyen mekanizmalarını bilirim. Onun için de 3-5 şehir hariç bütün Türkiye’yi dolaştım. ‘Oralarda nasıl bir toplu taşıma sistemi var? Nasıl olmalıdır?’ biliyorum ama bu işin yetkililerine kanaatlerimi ve dünyadaki gelişmeleri gösterebilirim ve düzeltici işlem yaptırabilirim zannıyla bu toplu taşıma gazetesini çıkarmaya başladım.”



