İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü akademisyenleri Doç. Dr. Ümit Sarı ve Arş. Gör. Halil Türker’in yürüttükleri dijital platform izleyici alışkanlıklarına yönelik araştırma makalesi Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi’nin Mart ayı sayısında yayımlandı. Araştırma verileri izleme alışkanlıklarının dijital platformlar çerçevesinde yeniden şekillenme nedenlerine dair önemli detaylar sunuyor.
Dijital platformların tüm dünya ile birlikte Türkiye’de kazandığı ivme yayıncılık dünyasına dair son yılların en önemli gelişmelerinden biri olma özelliğini taşıyor. Bilgisayar, tablet, akıllı telefonlar başta olmak üzere çeşitli mobil cihazlardan erişilebiliyor olması ve sunduğu ayrıcalıklarla geride bırakılan yarım asırdan farklı bir izleme deneyimi yaşatması dijital platformları iletişimcilerin de en önemli çalışma alanlarından biri haline getirdi.
İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü akademisyenlerinden Doç. Dr. Ümit Sarı ile Arş. Gör. Halil Türker’in bireylerin izleme alışkanlıklarını belirleme amacıyla yürüttükleri “Dijital Platform Kullanıcılarının İzleme Alışkanlıklarına Yönelik Bir Araştırma: Netflix Örneği” başlıklı çalışma aynı zamanda dijital platformlara yönelme nedenlerini irdelemesi açısından önem taşıyor.
Türkiye genelinde gerçekleştirilen ve Amaca Göre Örneklem tekniğinin kullanıldığı araştırma özel bir örneklem olarak seçilen Netflix kullanıcıları üzerinde yapıldı.
“İzleyici Önemsendiğini Hissetmek İstiyor”
Tercih sebeplerine yönelik verilerin araştırmada detaylı bir şekilde işlendiğini belirten Doç. Dr. Ümit Sarı “Bu verilere baktığımızda dijital platformların izleyiciye sunduğu konfor alanının tahmin edilenden çok daha önemli olduğunu görüyoruz. İzleyici, önemsendiğini hissetmek istiyor. Dijital platformlar kişiselleştirilmiş özelliklerini geliştirdikçe kullanımları daha da artacak” diyerek bireylerin izleme deneyiminin konfor alanı çerçevesinde şekillendiğini belirtti.
“Araştırma Dijital Platform İçerik Üreticileri İçin Geleceğe Dair Referanslar Sunuyor”
İzleyici araştırmaları özelindeki iletişim çalışmalarının günümüzün fotoğrafını çekerken geleceğe dair de temellendirilmiş ön görülerde bulunması gerektiğini belirten Arş. Gör. Halil Türker, araştırmayı tasarlarken bu noktayı göz önünde bulundurduklarını ve elde ettikleri sonuçların dijital platform yöneticilerine ve içerik üretici ekiplere yakın geleceğe dair ön görülerde bulunmalarını sağlayacak özellikler taşıdığını ifade etti.
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi’nin Mart ayı sayısında yayımlanan makalenin tam metnine aşağıdaki linke tıklayarak ulaşabilirsiniz: