Haber: Rana Topatan
Korean Pop yani kısaca “K-Pop” hip hop, rap, R&B, pop gibi birçok müzik türünü içinde barındıran ve sadece şarkılarıyla değil; estetik klipleriyle, koreografileriyle Kore müziğinin alt-kültürü durumundadır. K-pop, Z kuşağının isteklerini iyi bilen, yeniliğe açık ve mükemmeliyetçi yapısıyla büyük hayran kitlelerine ulaşabiliyor. Bu yayılma da tabi ki iletişim teknolojilerine ilgi duyan Z kuşağı sayesinde üst seviyelere ulaşıyor.
K-pop idolü olmak sanıldığı kadar kolay değil
K-pop grupları sayıları itibariyle çok fazla değişkenlik gösterebilmekte. Genel olarak 4’lü, 5’li kişilerden oluşan grup üyelerinin sayısı bazen 12’ye bazense daha büyük rakamlara ulaşabiliyor. İçinde bulundukları konuma gelirken çok büyük zorluklarla karşılaşan K-pop stajyerleri, ufak yaşlarından itibaren ajansların kontrolü altında tutulmakta. Kimileri için stajyerlik, kimileri için çaylaklık dönemi olarak adlandırabileceğimiz bu süreçte; K-pop üyeleri ses, oyunculuk, dans ve hitabet eğitimi alıyorlar. Eğitimleri 14 saate kadar uzanan bu stajyerlik dönemi her idol için farklı zamanlarda son buluyor. Yetenekli olanlar 1 ay kadar kısa bir sürede parlayabiliyorken, kimilerinin parlaması ise 8-9 seneyi bulabiliyor. Bunun ardından “idol” olmaya hak kazanıyorlar.
Kore’deki idoller; stajyerlik döneminin ardından ajansların belirlediği kişilerin gruplara girmesiyle oluşuyor. Her ne kadar idol konumuna gelseler de dans ve ses pratikleri yapmaktan, bazen çok zor diyetlere, özel hayatlarından ailevi yaşamlarına kadar ajansların kontrolüne tabii tutuluyorlar. Bu açıdan baktığımızda günde 14-18 saat eğitim alıp bu seviyeye ulaşmak sanıldığı kadar kolay değil.
K-pop’ın Üç Büyük Gücü: Blackpink, BTS, EXO
K-pop’ın mihenk taşı olarak bahsedebileceğimiz bu üç grup, farklı konseptlere ve özelliklere sahip. Blackpink grubu güçlü kadın olmayı özümseten klipler ve şarkılar yapmakta, EXO ise uzun yıllara dayanan uzay konseptiyle bilinmekte. Hatta üyeleri için uzay ile ilgili güçlere sahip isimler verilmektedir.
K-pop idolleri bulundukları grup içerisinde etnik çeşitliliklere ve kültürel zenginliklere sahipler. Çin, Vietnam, Tayland, Japonya, Kanada gibi birçok ülkeden insanın bulunduğu grupların en büyük gayesi, K-pop’ta yapabileceklerinin en iyisini yaparak kendilerini geliştirmek. Mükemmele ulaşmak isteyen bu grupların içerisindeki idoller; ana dansçı, ana rapçi, ana vokal, grup lideri, grubun yüzü gibi sıfatlarla isimlendiriliyorlar. Kliplerde yer alırken bu durumları göz önünde bulunduruluyor. Şarkıları için hazırlanan büyük maliyetli klipler de bu konseptleri yansıtıyor. EXO grubunun her klibinde bir sonraki şarkı için teoriler yer alıyor, bu durum ‘fandomlar’ yani hayran kitleleri tarafından büyük ilgi ile karşılanıyor.
Z Kuşağının Gözdesi
Bu gruplar sadece türü bakımından değil şarkı sözleri bakımından da karma bir yapıya sahip. K-pop gruplarının ismini İngilizce kelimelerden ve kısaltmalardan alması, şarkılarında yer yer İngilizce sözlere yer vermesi, hayranlarının eşlik etmesini kolaylaştırıyor. K-pop sadece karma müziklerden, idollerden, renkli koreografilerden ibaret değil. Tüm bunların yanında dünyanın dört bir yanından destekleyen hayran kitlelerine sahip. Sevilen grupların hayran kitlelerinin özel isimleri de bulunmakta. Örneğin; BTS hayranlarına ‘A.R.M.Y’, Blackpink hayranlarına ‘Blink’, EXO hayranlarına da ‘EXO-L’ denmektedir. Bu özelleştirme Z kuşağının ilgisini çekmektedir. K-pop, Z kuşağının ilgisini sadece içerik olarak değil şirketlerin gruplar için oluşturduğu çok yönlü ve görseli güçlü, renkli klipleriyle de etkiliyor. Şirketler ve idoller bu müzik klipleri için estetik planlara, farklı tarzdaki kıyafetlere, başarılı koreografilere büyük çabalar sarf ediyor.
Bir Başka sektör; K-pop
K-pop sadece müzik türünde değil moda, kozmetik ürünler, dramalar gibi birçok sektörde de adından söz ettiriyor. İdollerin kullandıkları ürünler ve kıyafetler sadece Kore’de değil tüm dünyada ilgi görüyor ve pazarlanıyor. Tüm bunlara ek olarak; K-pop idollerinin müzik kariyerleri yanında kendilerini oyunculuk anlamında geliştirerek K-dramalarda yer almaları, Hallyu Dalgasını (Kore Dalgası) güçlendirmektedir. Kore’deki bu güçlü dalgalanmanın en büyük sebebi olarak şu an içinde bulunulan dijitalleşen dünya gösterilmektedir. Dijital dünyada kullanıcıların karşısına Kore ile ilgili birçok görsel ve içerik çıkması sayesinde Kore Dalgası dünyayı kasıp kavuruyor.
Dünya Hitlerinde Zirve
2017 yılında ABD radyolarında çalınan ve büyük hayran kitleleri olan 200 şarkının Top 10’una Kore’den ilk kez BTS adındaki grup girdi. Aynı yıl BTS, Billboard Müzik Ödülleri’nde Top 10’a girmekle kalmamış uzun süre zirvedeki konumunu koruyan Justin Bieber’dan, “Halkın Seçimi” adlı ödülle tahtını almış, 2018 yılında da yerini korumuştur. K-pop iletişim teknolojilerini çok iyi kullanmasıyla küresel çapta hayatımızda kalıcı bir yer edinirken, genç neslin en beğendiği müzik türü olarak isminden bir hayli söz ettirecek.