Haber: Sahra Temel
Editör: Zeynep Kaplan
Fotoğraflar: TOSFED
İstanbul-(İÜ Haber Merkezi)
Dünya Rallikros Şampiyonası’nın 2024 sezonu final yarışları, 9-10 Kasım tarihlerinde İstanbul Park’ta gerçekleştirildi.
2 litrelik çift turbo motorlarla donatılmış 600 beygirli, 1.8 saniyede 100 km hıza ulaşabilen araçlara sahip olan pilotlar, yarışın 11. ayağı olan İstanbul Park’a geldi.
İstanbul’da 7. Şampiyonluk
İstanbul Park’ın, en son 2015 yılında ev sahipliğini yaptığı şampiyona 9-10 Kasım tarihleri arasında gerçekleşti. Dünya Rallikros Şampiyonası’nın son etabında, İsveçli pilot Johan Kristofferson kariyerinin yedinci Dünya Rallikros Şampiyonluğu’nu ilan etti ve ödülünü Türkiye Otomobil Sporları Federasyonu (TOSFED) Başkanı Eren Üçlertoprağı’ndan aldı. 9 Kasım’da yapılan ilk yarışların sonucunda Ole Christian Veiby zafere ulaşan isim olurken, Niclas Grönholm ikinci ve Kevin Hansen de üçüncü olarak podyumu tamamladı. Puanlama ile şampiyonun belirlendiği yarışmada Ole Christian Veiby yarışın kazananıyken şampiyon Johan Kristoffersson oldu.
Üst Üste 5 Kere Şampiyon
Dünya Rallikros Şampiyonası’nın en başarılı pilotu Johan Kristoffersson, İstanbul’a pilotlar klasmanında büyük puan üstünlüğü ile gelerek üst üste 5 olmak üzere 7. zaferiyle yarışı bitirdi. İsveçli sürücü, 11. kez düzenlenen organizasyonda daha önce 2017, 2018, 2020, 2021, 2022 ve 2023’te şampiyonluk yaşadı.
Dünya Rallikros Şampiyonası’nın (WRX) Tarihi ve İlkleri
Dünya Rallikros Şampiyonası, 1967 yılında ITV kanalı için bir TV programı olarak ortaya çıktı ve ilk etkinlik Britanya’da yapıldı. Yarı asfalt ve yarı toprak karışımı kısa pistlerde kıyasıya mücadele edilen yarışlar, yıllar içerisinde ün kazandı. Özellikle kuzey ülkelerinde çok fazla ilgi gördü. Ancak rallikrosun dünya çapında duyulan bir motorspor serisi olması 1987’yi buldu.
Yarıştaki Parkurlar ve Puanlama
Her yarış içinde pilotlar Q1, Q2, Q3 ve Q4 olarak adlandırılan dört sıralama seansında yarışıyor. Bu yarışlarda elde edilen zamanlar ile ilk 12 yarı finale, 6 aracın mücadele ettiği yarı final mücadeleleri sonunda iki yarışın da ilk 3’ü finale kalıyor ve yarış zaferi için mücadele ediyor. Tüm bu etaplar sırasında şampiyona puanı kazanılması ise, tüm hafta sonunun rekabet dolu olmasını sağlıyor.
Rallikros’un en önemli özelliklerinden biri ise Joker turu. 4 turluk sıralama ve 6 turluk yarı final ve final mücadelelerinde her pilotun bir kez pistin ana turundan daha uzun olan joker turunu atması gerekiyor. Sürücüler önlerini açmak veya rakiplerin kısa bir süreliğine uzaklaşmak için bu turu farklı turlarda yapıp değişik stratejiler ile yarışlara renk katıyor.