Haber: Yağmur Sertkaya
İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğretim Üyeleri Doç. Dr. Derya Gül Ünlü ve Dr. Oğuz Kuş ile Gaziantep Üniversitesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Oğuz Göksu ’nun kaleme aldığı ‘’TikTok: Sosyal Medyada Bir Paradigma Dönüşümü’’ adlı kitap hakkında Dr. Oğuz Kuş ile konuştuk.
TikTok ile ilgili kitap yazma fikri nasıl ortaya çıktı?
‘’Daha önce bu konuda makale yayınlamak için Doç. Dr. Derya Gül Ünlü ve Doç. Dr. Oğuz Göksu ile bir araya geldik. Makaleyi yazdığımız süreç içerisinde TikTok ile ilgili alandaki boşluğu tespit ettik. Spesifik olarak TikTok hakkında çok fazla kaynak veya önceden yapılmış çalışma söz konusu değildi. Biz de daha geniş bir çalışmaya ihtiyaç olduğu için bu sebeple bir kitap yazmaya karar verdik.’’
Kitabınız oluşum süreci nasıl gelişti ve ne kadar sürdü?
‘’Makaleyi yazmaya başladığımızdan itibaren ciddi bir okuma sürecinin içerisindeydik ve titiz bir şekilde kaynakları gözden geçirmeye başladık. Konu hakkında birbirimizi sürekli güncel tutmaya çalıştık. Zaman içerisinde gözden geçirdiğimiz çalışmalar hangi konulara odaklanmamız gerektiğine işaret etti.’’
‘’TikTok ’un mikro ölçekte ve makro ölçekte etkileri söz konusu. Biz öncelikle bunu göz önünde bulundurduk. Toplumsal anlamda nasıl etkileri olabileceğini tartıştık. Bu etkileri objektif bir şekilde ele aldık.Bu bağlamda TikTok ’un hem bireyler üzerindeki, hem organizasyonlar üzerindeki,hem de toplum üzerindeki etkilerini araştırdık.’’
Ortaya çıkan kitap daha çok hangi kesime hitap ediyor?
‘’Genel okuyucu kitlesinin okuyabileceği bir kitap olmakla birlikte iletişim alanında çalışmalar gerçekleştiren okuyucuları hedeflemektedir. Bu bağlamda iletişim öğrencileri, yüksek lisans ve doktora öğrencileri, iletişim ve sosyal bilimlere bağlı alanlarda çalışmalar gerçekleştiren kesim ve daha da öncelikli hedef kitlemiz sosyal medya araştırmacılarıdır diyebiliriz.’’
TikTok ’u diğer sosyal medya mecralarından ayıran özellik nedir?
‘’TikTok ’ta içerik tüketimi diğer mecralara göre çok daha hızlı ve kolay, diğer taraftan samimiyet duygusunun diğer sosyal medya platformlarına göre sürecin içine çok daha dahil ediyormuş izlenimini bize veriyor. Aynı zamanda pek çok farklı demografik özelliklere sahip kullanıcılar burada bir arada bulunuyor.’’
TikTok ne gibi bir paradigma değişikliğine yol açtı?
‘’En büyük paradigma değişikliği sosyal medyaya yeniden çeşitliliği getirmesidir.Samimiyet öğesinin aslında tekrardan sahaya dahil edilmiş olması bu noktada sunmuş olduğu paradigma değişikliklerinden bir tanesidir.Bu durum TikTok’u gençlik kültürünün dijital yansımalarını araştırabilmek için bir saha haline de geliyor.”
Stratejik iletişim kavramı, sosyal medya ve özellikle TikTok ile farklı bir tanıma ya da uygulamaya kavuşmuş mudur?
‘’Platformdaki içeriklerin hızlı tüketilebilir bir doğası var, etkileşim değişkeni buradaki kullanıcı ekosisteminin önemli metriklerinden ve kullanıcıları birbirine bağlayan içerik üretim süreçleri söz konusu (mesela düet). Stratejik iletişim noktasında yaratabileceği potansiyel katma değerin temelinde de bu değişkenler var diyebiliriz.’’