Çarşamba, Aralık 10, 2025
  • İletim Arşiv
  • Künye
  • İletişim
İletim
  • Anasayfa
  • Eğitim
    • İstanbul Üniversitesi
    • İÜ İletişim Fakültesi
    • Hocalarımızın Kaleminden
  • Bilim
  • Sağlık
  • Kültür-Sanat
  • Yaşam
  • Spor
  • Teknoloji
  • Foto Galeri
  • Giriş
Sonuç Yok
Tüm Sonuçları Görüntüle
İletim
Anasayfa Bilim

Modern Dünyanın Görünmez Bağımlılığı

İLETİM Tarafından İLETİM
9 Aralık 2025
içinde Bilim, Genel, İletim, İstanbul, Manset Haber, Manset Yani, Sağlık, Yaşam
0
Modern Dünyanın Görünmez Bağımlılığı
0
PAYLAŞIM
0
GÖRÜNÜM
Share on FacebookShare on Twitter

Muhabir: Melek Öztürk 

Fotoğraf: Kübra Mısıroğlu

İlgili Haberler

Haber Fotoğrafçılığı Atölyesi Gerçekleşti

Haber Fotoğrafçılığı Atölyesi Gerçekleşti

9 Aralık 2025
Akademik Yayıncılıkta Toplumsal Fayda: İstanbul Üniversitesi Yayınevi

Akademik Yayıncılıkta Toplumsal Fayda: İstanbul Üniversitesi Yayınevi

8 Aralık 2025

Editör: Ece Özdemir

(İstanbul, İÜ Haber Merkezi)-Tüketim çılgınlığının hem psikolojik hem de sosyolojik boyutlarını Uzm. Dr. Psikiyatrist Emrah Yıldız ve Sosyolog Prof. Dr. Arzu Kihtir, İletim Gazetesi’ne anlattı.

Değişen dünya düzeni, küreselleşme ve dijitalleşme ile birlikte tüketim alışkanlıklarında köklü değişiklikler meydana geldi. Son yıllarda reklamlar ve sosyal medya aracılığıyla bireyler sürekli olarak yeni ürünlere ve yaşam tarzlarına yönlendirildi. Bu durum insanların tatmin olma ve sahip olma arzusunu artırdı dolayısıyla daha fazla harcama yapmalarına neden oldu. Ancak bu artan tüketim eğilimi yalnızca bireysel düzeyde değil, toplumsal düzeyde de önemli olumsuz sonuçlar doğurdu. Uzm. Dr. Psikiyatrist Emrah Yıldız ve İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğretim Üyesi Sosyolog Prof. Dr. Arzu Kihtir, fazla tüketimin nedenlerini ve zararlarını İletim Gazetesi’ne değerlendirdi.

Alışverişte tehlikeli sınır: Bağımlılık

Günümüzde yaygınlaşan aşırı tüketim ve alışveriş davranışlarını madde bağımlılıklarıyla büyük benzerlikler gösterdiğini vurgulayan Yıldız, bu noktalarda profesyonel destek alınmasının şart olduğunu “Aşırı tüketim davranışına sahip birey, alışveriş yapmadığında huzursuzluk hisseder ve rahatlamak için giderek daha fazla harcama yapar. Bu durum sosyal ve ekonomik hayatına zarar vermesine rağmen duramaz. Bu noktada profesyonel destek şarttır” sözleriyle anlattı.

“Tüketiyorum öyleyse varım”

Tüketim davranışlarının bireyin kimlik inşasında önemli bir rol oynadığına değinen Yıldız, bireyin kendisini eksik hissettiği konularda bu eksikliği statü sembolü olan ürünlerle tamamlayarak ideal benliğine ulaşmaya çalıştığını, “Devir değişti. ‘Düşünüyorum, öyleyse varım’ ilkesi ne yazık ki ‘Tüketiyorum, öyleyse varım’ ilkesine evrildi” diyerek açıkladı.

Reklamların görünmeyen psikolojik oyunu

Modern reklam ve pazarlama stratejilerinin, tüketicilerin kararlarını psikolojik olarak yönlendirme üzerine kurulu olduğunu vurgulayan Yıldız, en sık kullanılan 2 yöntemi şöyle ifade etti: “İlki kıtlık ilkesi. Bu ilkede sınırlı sayıda veya son gün gibi ifadelerle aciliyet hissi yaratılır. Diğeri FOMO yani gelişmeleri kaçırma korkusu. Bu ilkedeyse birey tetiklenerek ürün almaya yönlendirilir. Reklamlar, ürünü değil; ürünün vaat ettiği duyguyu, özgürlüğü, gücü ve aidiyeti satar.”

Uzm. Dr. Psikiyatrist Emrah Yıldız

Küçük lükslerle teselli: Ruj etkisi

Bireylerin ekonomik sıkıntı yaşarken gereksiz tüketim yapmalarının nedenini ‘ruj etkisi’ kavramıyla açıklayan Yıldız, “İnsanlar ekonomik kriz dönemlerinde ev veya araba gibi büyük hayallerine ulaşamayacaklarını hissettiklerinde, kendilerini iyi hissettirecek ulaşılabilir küçük lükslere yönelirler. Bu, zorlu yaşam koşullarına karşı psikolojik bir savunma mekanizmasıdır; ‘Hâlâ hayattayım, hâlâ kendim için bir şeyler yapabilirim’ mesajını kendine verme çabasıdır” ifadelerinde bulundu.

Tüketimde farkındalığın gücü 

Tüketim alışkanlıklarını sağlıklı bir düzeye çekmek için farkındalık geliştirilmesi gerektiğini söyleyen Yıldız, bir ürünü almadan önce ‘Bunu bir ihtiyacım olduğu için mi alıyorum, yoksa şu an hissettiğim bir duyguyu bastırmak için mi?’ sorusunun cevaplanması gerektiğini belirtti. 

Tetikleyici unsurlara da dikkat çeken Yıldız, “Sizi alışverişe iten duygu ne? Stres mi, can sıkıntısı mı? Öncelikle bu soruya yanıt vermelisiniz. Ayrıca beğendiğiniz bir şeyi almadan önce kendinize bir gün süre tanıyın. Çoğu zaman ertesi gün o istek geçecektir” ifadelerini kullandı. 

Toplumsal düzeyde psikolojik farkındalık oluşmasının tüketim çılgınlığını azaltabilecek tek çıkış yolu olduğunu vurgulayan Yıldız, “Toplumun başarı ve mutluluk tanımını değiştirmesi gerekiyor. ‘sahip olmak’ yerine ‘deneyimlemek’ ve ‘olmak’ üzerine kurulu bir değerler sistemi geliştirmeliyiz” dedi.

Tüketim çılgınlığına Maslow perspektifi

Aşırı tüketimin çevresel ve ekonomik sonuçlarını sosyolojik açıdan değerlendiren Kihtir, en küçük yapı olan aileden ülke ekonomisine kadar zarar verebileceğini belirterek şunları söyledi:

“Ekonomi bir arz-talep dengesini gerektirir. Bu denge tüketim çılgınlığıyla bozulduğunda, toplum içerisinde ihtiyaçlarını belirleyemeyen bireyler ve topluluklar ortaya çıkar. Dolayısıyla öngörülmeyen bir dengesizliğe sebep olacak bir toplum yapısı oluşmaya başlar.”

Sosyolog Prof. Dr. Arzu Kihtir

Çocuklarda sağlıklı tüketim bilinci

Çocukların erken yaşta yoğun tüketim kültürüne maruz kalmasının uzun vadeli olumsuz etkiler yaratabileceğine dikkat çeken Kihtir, bu durumun önüne geçilmesi için ailelere ve eğitimcilere önemli roller düştüğünü vurguladı. Kihtir, “Çocuklara lüks ve gösteriş yerine, ürünlerin işlevselliği ve ergonomisi üzerinde durulması gerektiğini aşılamalıyız. Gerçekten ihtiyaç duyulan, kullanışlı ve uzun vadeli fayda sağlayan ürünlere yönelmek, çocukların sağlıklı bir tüketim bilinci geliştirmeleri açısından önemlidir” dedi.

Etiket: ece özdemiriletimİletişim Fakültesiistanbul üniversitesiistanbul üniversitesi iletişim fakültesimelek öztürkProf.Dr.Arzu KihtirTüketimTüketim ÇılgınlığıUzm. Dr. Psikiyatrist Emrah Yıldız
Önceki Gönderi

Akademik Yayıncılıkta Toplumsal Fayda: İstanbul Üniversitesi Yayınevi

Sonraki Gönderi

Haber Fotoğrafçılığı Atölyesi Gerçekleşti

Sonraki Gönderi
Haber Fotoğrafçılığı Atölyesi Gerçekleşti

Haber Fotoğrafçılığı Atölyesi Gerçekleşti

HABER KATEGORİLERİ

  • Bilim
  • Eğitim
  • English
  • Foto Galeri
  • Genel
  • İletim
  • İstanbul
  • İstanbul Üniversitesi
  • İÜ İletişim Fakültesi
  • İÜWEBTV
  • Köşe Yazıları
  • Kültür-Sanat
  • Manset Haber
  • Manset Yani
  • Sağlık
  • Spor
  • Teknoloji
  • Yaşam

ÖNE ÇIKAN KONULAR

Atatürk basketbol berk balcı bilim deprem ece özdemir ekonomi erasmus film futbol iletim iletim gazetesi iletişim iletişim fakültesi atölyeleri istanbul istanbul üniversitesi istanbul üniversitesi iletişim fakültesi iü iü iletişim fakültesi iüwebtv kültür sanat medya melek öztürk mesut aytekin mezuniyet Nazlı Aygen prof. dr. ergün yolcu Prof. Dr. Mahmut Ak psikoloji radyo iletişim sanat sağlık sena sandıkçı sergi sevgi şahin sinema siyasal bilgiler fakültesi sosyal medya spor teknoloji TRT trt geleceğin iletişimcileri yarışması ömer iğrek özgür recep kocaoğlu İletişim Fakültesi

Son Haberler

  • Haber Fotoğrafçılığı Atölyesi Gerçekleşti
  • Modern Dünyanın Görünmez Bağımlılığı
  • Akademik Yayıncılıkta Toplumsal Fayda: İstanbul Üniversitesi Yayınevi

Kategoriler

  • Bilim
  • Eğitim
  • English
  • Foto Galeri
  • Genel
  • İletim
  • İstanbul
  • İstanbul Üniversitesi
  • İÜ İletişim Fakültesi
  • İÜWEBTV
  • Köşe Yazıları
  • Kültür-Sanat
  • Manset Haber
  • Manset Yani
  • Sağlık
  • Spor
  • Teknoloji
  • Yaşam
  • İletim Arşiv
  • Künye
  • İletişim

İstanbul Üniversitesi İletşim Fakültesi İletim Gazetesi / © 2022

Tekrar Hoşgeldiniz!

Aşağıdaki hesabınıza giriş yapınız

Şifreni mi unuttun?

Lütfen Şifrenizi Alınız

Şifrenizi sıfırlamak için lütfen kullanıcı adınızı veya e-posta adresinizi giriniz.

Giriş Yapmak
Sonuç Yok
Tüm Sonuçları Görüntüle

İstanbul Üniversitesi İletşim Fakültesi İletim Gazetesi / © 2022