Haber: Petek Başman
İstanbul’un kafe ve bar kültüründe yer alan birbirinden farklı içecek türü, geçtiğimiz yıllara göre değişiklik gösteriyor. Artan yeni nesil içecek mekanları, menülerini bölgesinin sosyolojisine göre düzenliyor. Kafeler ve barlar, menülerinde yer alan içecekleri hazır reçeteler yerine uzmanların görüşlerine göre hazırlıyor.
Fransa’da doğup büyüyen ve içecek alanında eğitimini de Fransa’da tamamlayan Aykut Üner, Türkiye’deki sayılı içecek uzmanları arasında yer alıyor. Üner, içecek kültürünün ilçe olarak değil, mahalle hatta sokaklar arasında bile farklılık gösterdiğini belirterek “Kadıköy’ün Moda bölgesi ve komşusu Fenerbahçe arasında dahi farklı içecekler tüketiliyor. Arasında kilometre dahi olmayan mekanlar, kendi sosyolojik yapısına göre menü düzenliyor ve biz İçecek Atölyesi olarak bu yapıya göre içecek reçetesi hazırlıyoruz” dedi.
“İlçeler, mahalleler kendi içerisinde ayrışıyor”
İstanbul birbirinden özel ve eşsiz ilçeleriyle turistlerin ve yerel halkın sıkça içerisinde seyahat ettiği bir şehir olarak dikkat çekiyor. Kadıköy, Beşiktaş, Beyoğlu gibi özellikle yeni nesil mekanların yer aldığı ilçeler, gençler ve yeni tat arayanların uğrak ilçeleri olarak göze çarpıyor. Son 10 yılda artan içeceklerde yeni lezzet merakı ise bu uğrak ilçelerdeki mekan kültüründe değişikliğe yol açıyor. İçecek sektöründeki artan talep karşısında mekan sahipleri ise uzman görüşüne önem vererek menülerini hazırlıyor.
Her mahallenin, her sokağın kendi içerisinde ayrı bir kültürü olduğunu ve mekan sahiplerinden gelen menü ve içecek reçetesi taleplerini ise bu kültüre göre hazırladıklarını belirten Üner, “İstanbul kendi içinde oldukça çeşitli bir şehir. Bu çeşitlilik ilçeler değil, sokaklar bazında bile farklılık gösteriyor. Moda’da bir kafenin menüsünü hazırlarken o bölgeyi iyi inceliyoruz. Böylece içecekleri oranın beklentisi ve ihtiyaçlarına göre menüye ekliyoruz. Hemen az ilerisinde Fenerbahçe semti var. Moda’da yaptığımız sosyolojik değerlendirmeyi Fenerbahçe’ye uygularsak hatalı bir yaklaşım olur. Her mahalle, her sokak kendi içinde ayrışan bir yapıya sahiptir.”
“Frappe Moda’ysa Fenerbahçe Mojito’dur”
İçecek Uzmanı Üner hazırladığı menülerden bahsederken şunları ifade etti; “Bahsettiğim semtlerdeki farklılık en basit yaklaşımla şu şekilde; Moda bölgesinde genelde Frappe ilk tercih edilen içeceklerden biridir. Frappe içeriği sütlü, çikolatalı ve şekerli bir içecek. Komşusu Fenerbahçe’de ise daha sodalı olan Mojito ilk tercih edilenler arasında yer alıyor. Bunun tespiti ise o bölgenin ziyaretçilerine ve orada yaşayan kitlenin yaş, sosyoekonomik durumu gibi ayrıntılarına bakılarak yapılıyor. Moda daha gençlerin ve dışardan gelen ziyaretçilerin uğrak noktasıyken Fenerbahçe yaşça daha büyük kimselerin yaşadığı bir alan. Bu farklılık ise içeceklerin ham maddesine kadar her türlü ayrıntıda değişikliğe yol açıyor” dedi.