Merve TOKAZ
Fotoğraf: Hamza AKTAY, Mehmet Ali KEVE
İstanbul Üniversitesi Türk Sineması Günleri’nde “Derviş Zaim Haftası” “Nokta” filminin gösterimi ile devam etti. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Cep Sineması’nda düzenlenen programın açılış konuşmasını Doç. Dr. Özgü Yolcu gerçekleştirdi.
“Derviş Zaim Önemli Bir Usta”
Öğretim üyeleri ve öğrencilerin katılımıyla yapılan film gösteriminin ardından, Dr. Öğr. Üyesi Mesut Aytekin moderatörlüğünde film üzerine söyleşi gerçekleştirildi. “Nokta” filmi üzerinden Derviş Zaim’in biçimsel anlamdaki farklılıklarına dikkat çeken Dr. Öğr. Üyesi Aytekin, “Derviş Zaim, bu toprakları konu edinirken yalnızca içerik olarak değil biçim olarak da ustalığını gösteren bir yönetmen. Derviş Zaim, batılı sanat formunun teknik olarak da diğer ögelerle uyumlu olması kaygısında olan önemli bir usta” diyerek Derviş Zaim’in filmlerinde içerik ve biçimsel unsurları dengeli bir şekilde kullandığını ve kendine özgü bir üslupla izleyiciye sunduğunu belirtti.
“Hat Sanatı ile Beraber Süregelen Döngü”
Derviş Zaim’in filmde kullandığı geleneksel değerlerden ve simgelerden yola çıkarak vermek istediği ana mesaj üzerinde değerlendirmeler yapan Dr. Öğr. Üyesi Aytekin, “Nokta filmini dikkatle izlediğimizde, hat sanatı ile beraber süregelen bir döngünün olduğunu görüyoruz. Hat sanatı konu alınarak geleneksel ve tarihsel süreçlere dair ipuçları ortaya koyuluyor” diyerek filmin bu anlamda okunmaya çok açık bir yapım olduğunu ifade etti Nokta filmi üzerinden geleneksel süreçteki değerlerimiz üzerine açıklamalarda bulunan Dr. Öğr. Üyesi Aytekin, “Geleneksel sanatlarımıza baktığımızda hiçbir zaman yalnızca sanat için yapılmamış olduklarını görürüz. Her birinin bir amacı vardır. O yüzden kendi geleneklerini oluşturmuşlardır ve yüzyıllar sonra bile varlıklarını koruyabilmişlerdir” dedi.
“Bu Film Yer ile Gök Arasında Bir Film”
Filmin anlamsal derinliğinin ortaya çıkışındaki ana nedeni Derviş Zaim’in biçimsel ögeleri sinematografik anlamda başarıyla kullanmasına bağlayan Dr. Öğr. Üyesi Aytekin, “Derviş Zaim’in filmlerini anlamak için bazı noktaları anlamak gerekiyor. Kamerayı hat sanatındaki kalem gibi kullandığını görüyoruz. Buradan Derviş Zaim’in masa başında çok iyi çalışmış bir yönetmen olduğunu görebiliyoruz” dedi. Filmin anlamsal boyutu incelendiğinde bugünden yola çıkarak geçmişe ve geleceğe yönelik ince göndermelerin olduğunu dile getiren Dr. Öğr. Üyesi Aytekin, “Filmi okuduğumuzda Derviş Zaim’in ana karakterler ve mekanlar üzerinden arayışı sembolize ettiğini görüyoruz. Kader ve kaza, Usta ve Çırak gibi geleneksel kavramlardan yola çıkarak geleceğe, geçmişe ve bugüne dönük mesajlar veriliyor. Aslında bu film yer ile gök arasında bir film” diyerek Derviş Zaim’in arayışı temel alarak izleyiciye önemli mesajlar verdiğine dikkat çekti.
Söyleşi, gerçekleştirilen soru-cevap kısmının ardından Sinema Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Seçkin Özmen’in Dr. Öğr. Üyesi Mesut Aytekin’e teşekkür belgesi takdim etmesi ile sona erdi.