Murat KASAP
Futbolun ve diğer spor dallarının ekonomik gücü giderek artıyor. Spor Gazeteciliği dersini veren İletişim Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Güven Büyükbaykal, sporda gelişen bu ekonomik gücü ata sporumuz güreş ve futbol üzerinden değerlendirdi.
Türkiye’nin spor tarihine bakıldığında güreş, at binme, cirit ve ağırlık kaldırma gibi branşların ön planda yer aldığı görülüyor. Ülkemizde ilk yapılan sporlardan olan okçuluğun 1453 yılında Fatih’in İstanbul’u fethinden sonra yapılmaya başlandığı biliniyor. Okçuluk faaliyetlerinin ardında güreş, ağırlık kaldırma gibi spor dallarının da ön plana çıkmaya başladığını belirten Prof. Dr. Büyükbaykal, “Spor tarihimize baktığımızda güreş başta olmak saydığımız diğer spor dallarının da ön planda olduğunu görüyoruz. İlerleyen yıllarda güreş Türkiye’nin ata sporu olmaya devam etmiştir” diyerek Halil Mutlu, Naim Süleymanoğlu ve asrın güreşçisi olarak lanse edilen Hamza Yerlikaya’nın başarılarının altını çizdi.
Günümüzde futbolun tarihsel süreç içerisinde şekil değiştirerek ekonominin ön planda olduğu bir spor dalı haline geldiğini ayrıca mevcut reklam gelirleri, sponsorluk antlaşmaları, naklen yayınlar, taraftarlara yönelik satılan kulüp ürünleri, borsalarda işlem gören kulüplerin hisse senetleri, kulüplere gönül veren taraftarların ödedikleri maç biletleri ve kombine kartların futbolu bir ticari alan haline getirdiğini söyleyen Prof. Dr. Büyükbaykal, “Bu ve bunun gibi etkenler futbolu amatör bir ruhtan çıkarıp profesyonelleşmiş bir oyuna dönüştürmüştür. Sporun sanayileşmesi ile birlikte futbolda son yıllarda ticari boyutuyla önem kazanmıştır. Günümüzde futbol bir sanayi dalı olarak kabul edilmekte, bilimsel çalışmalara konu olmakta ve futbol ekonomisi denilen bir kavramdan söz edilmektedir” dedi.
“Kitle İletişim Araçları Futbolun Sevilmesinde Önemli Bir Etken”
Prof. Dr. Büyükbaykal, “Futbol-ekonomi ilişkisi büyük bir potansiyel arz ediyor. Kitle iletişim araçları tarafından sürekli ve bilinçli bir şekilde gündemde tutuluyor” diyerek kitle iletişim araçları yayınlarının hedef kitle konumundaki izleyici-dinleyici-taraftar kesimine empoze edilmesinden dolayı futbolun hem ülkemizde hem de dünyada daha çok sevildiğini belirtti.
“Ata Sporumuz Güreşte Beklentilerimizin Uzağında Bir Tablo ile Karşı Karşıyayız”
Ata sporumuz olan güreşte beklentilerimizin uzağında olduğumuzu belirten Prof. Dr. Büyükbaykal, “Çünkü başta kitle iletişim araçları olmak üzere üniversiteler ilgili devlet kurumları, spor kulüpleri ve spor dernekleri güreşe gereken önemi göstermemekte topluma bu spor dalını anlatan, öğreten ve ilgi uyandıran projeleri yeterli ölçüde ortaya koymamaktadır. Ancak bilinçli ve stratejik bir planlama oluşturup ülkemizin nüfusunun önemli bir kısmını oluşturan genç nüfus içerisinden güreşle ilgili yetenekleri keşfedebilirsek ve yönlendirebilirsek arzu ettiğimiz başarılara gelecektir” dedi.