Haber: Aylin Ay
Fotoğraf: Merve TOKAZ
Lila Group Yönetim Kurulu Başkanı Orhan Öğücü, Dr. Öğr. Üyesi Hülya Semiz Türkoğlu, Dr. Öğr. Üyesi Ümit Sarı ve Öğr. Gör. Fatih Akkoyuncu’nun İletişim Seminerleri dersinin bu haftaki konuğu oldu. Öğücü, dünden bugüne kadar olan girişim yolcuğunu ve bu süreçte nelere dikkat edilmesi gerektiğini öğrencilerle paylaştı.
Yüzde Yüz Türk Sermayesinin Getirdiği Başarı
2005 yılında yüzde yüz Türk sermayesiyle kurulmuş ve şu anda 4 farklı sektörde faaliyet gösteren Lila Group, Öğücü’nün deyimiyle ilk adımlarını 1930’lu yıllarda atmış. Öğücü, “Birinci dünya savaşının yeni sona erdiği dönemde, babaannem büyüklerinden miras kalan dokumacılıkla geçimini sağlamış. 1930’dan itibaren de ailemiz fabrikasyon üretime geçerek Gaziantep’teki ilk iplik fabrikası Güneydoğu İplik Sanayi’sini kurmuş.” dedi. İngiltere’de Manchester Üniversitesi’nde Makine Mühendisliğinden mezun olur olmaz işe başladığını söyleyen Öğücü, sözlerine şöyle devam etti: “1980 senesinden itibaren çok büyük ihracatlar yaptık. Yönümüzü Batıya çevirerek Batı standartlarında ticaret yapan bir kurum olduk. Gaziantep’teki ticareti Marmara Bölgesine taşımak istedik. Bazı kopukluklar olunca da ilerleyen zamanda babam ve kardeşlerim ile birlikte büyük aileden ayrı bir fabrika kurduk. ”
1984 yılında Marmara Pamuklu Mensucat İplik işletmesinin ardından daha birçok projeye imza atan Öğücü, “2004 senesinde dikey entegrasyon adına boyahaneyi koyduk. 2007 senesinde de kağıt üretimine geçtik. Kağıt üretimine geçerken bana sürekli “Sizin kağıt ile bir ilişkiniz yoktu bu nereden çıktı?” sorusu yöneltildi. Aldığımız kararlar sonucu bu işi yapabileceğimizin farkına vardık. Gayet de iyi yapmışız ki bugün kendi alanında ilk üçte yer alan kurumun Yönetici Kurulu Başkanı olarak burada sizlere anlatıyorum.” ifadelerini aktardı.
İnsan Kendini İşine Adamalı
Öğücü, “Hiç tecrübesi olmayan bir sektörde yatırım yapmanın tek cevabı yaptığım işe olan adanmışlıktır. Gerekiyorsa günde 24 saat çalışmaya, yılın 6 ayı iş seyahati gibi durumlara kendimi hazırlamıştım. Bugün bu çalışmalar sayesinde Lila Kağıt 80 tane ülkeye ihracat yapıyor.” şeklinde konuştu. 2019’un sonuna kadar Lila Kağıt olarak 1.6 milyar dolarlık ciro yaptıklarını belirten Öğücü, ekonomiye olan katkılarından dolayı gurur duyduklarını açıkladı.
Dört Büyük Marka Sahibi
Lila Group sektörde toplam dört büyük markasını satışa sunuyor. Bunlar; Sofia, Maylo, Berrak ve Nua. Öğücü, Türkiye’de ucuzluk marketleri dışarıda tutulduğunda pazarın yüzde 12’sine sahip olduklarının da altını çizdi. Aynı zamanda gelecek planlarını açıklayan Öğücü, 2023 yılında sürdürülebilir büyüme performansı ve değerleri ile tüm paydaşları tarafından tercih edilen ilk 100 sanayi şirketinden biri olmak istediklerini söyledi.
Aynı Zamanda Başarılı Bir Öğretim Görevlisi
Fen bilimine küçük yaştan beri ilgili olduğunu söyleyen Öğücü, “Henüz yedi yaşımda iken ilk defa filmde gördüğüm bir yelkenli tekneyi yaptım. Bir teknenin nasıl ayakta durması gerektiğini ve yelkenin rüzgar geçirmemesi gerektiğini gözlemlerimle buldum. İlkokul dördüncü sınıfta da makine mühendisi olmaya karar verdim.” dedi. Öğücü, Gaziantep ODTÜ’de 2 yıl süre ile öğretim görevlisi olduğu süreci şu sözlerle anlattı: “Gittiğim yer şark görevinde sayılıyordu. Aldığım maaş arabamın benzinine bile yetmiyordu. Fakat kendim benzin doldurup yine de oraya gidiyordum. İnsanlara bildiklerimi öğretmek benim ülkeme borcum. Ülkeme böylece katkıda bulunacağımı düşündüm.”
Eğitime, Kadına ve Çevreye Destek
Doğal ormanların azalmasına ve yok olmasına karşı olan Lila Kağıt, yalnızca endüstriyel amaçlı yetiştirilen ağaçlardan yararlanıldığını belirterek çevreci sertifikalarını öğrencilerle paylaştı. Eğitime de destek verdiklerini açıklayan Öğücü, satılan her bir Maylo ürünün ciddi bir payının TEGV’e bağışlandığının altını çizdi. Öğücü, “Lila Group olarak kadın istihdamını arttırmak ve kadınların daha üst pozisyonlarda görev almasını sağlamak adına gerekli farkındalığı oluşturmak için merkezi Amsterdam olan LEAD Network’ün kurumsal ve global üyesiyiz. Bu konuda çalışmalarımıza devam ediyor ve 2023 yılına kadar kadın çalışan sayımızı yüzde 5 arttırmayı taahhüt ediyoruz.” şeklinde konuştu.
Öğücü, sunumunun ardından öğrencilerin sorularını cevaplandırarak semineri sonlandırdı.