Perşembe, Mayıs 22, 2025
  • İletim Arşiv
  • Künye
  • İletişim
İletim
  • Anasayfa
  • Eğitim
    • İstanbul Üniversitesi
    • İÜ İletişim Fakültesi
    • Hocalarımızın Kaleminden
  • Bilim
  • Sağlık
  • Kültür-Sanat
  • Yaşam
  • Spor
  • Teknoloji
  • Foto Galeri
  • Giriş
Sonuç Yok
Tüm Sonuçları Görüntüle
İletim
Anasayfa Köşe Yazıları

Ve Ben Slacker Gezegeninde Keyifle Kayboldum: Richard Linklater, Slacker Filmi Üzerine Bir Deneme

Berceste Gülçin Özdemir Tarafından Berceste Gülçin Özdemir
15 Mart 2021
içinde Köşe Yazıları, Yaşam
0
Ve Ben Slacker Gezegeninde Keyifle Kayboldum: Richard Linklater, Slacker Filmi Üzerine Bir Deneme
0
PAYLAŞIM
135
GÖRÜNÜM
Share on FacebookShare on Twitter

Doç. Dr. Berceste Gülçin ÖZDEMİR

İlgili Haberler

Düzce Konuralp Uluslararası Film Festivali’nde Ödüller Sahiplerini Buldu

Düzce Konuralp Uluslararası Film Festivali’nde Ödüller Sahiplerini Buldu

21 Mayıs 2025
Yapay Zekâya Etik Bakış: İletişim Atölyesi’nde Güncel Uygulamalar Tartışıldı

Yapay Zekâya Etik Bakış: İletişim Atölyesi’nde Güncel Uygulamalar Tartışıldı

20 Mayıs 2025

Amerikan bağımsız sinema tarihçesindeki en önemli filmlerinden biri Slacker (1990) bana göre. Kesintisiz çevrinme hareketiyle, çizgisel olmayan anlatı evreniyle izleyiciye muazzam bir bağımsız film izleme şansı veren Slacker 1990’ların anılarını da hatırlatma görevi üstleniyor.

Karakterler, birbiriyle girdikleriyle iletişimlerle olay örgüsünü ilerletiyorlar. Her bir karakter farklı bir  olay örgüsüne bağlanılmasını sağlarken karakterlerin birbirinden bağımsız oluşu durumu da filmin stilindeki çarpıcılığa işaret veriyor. Sıradan insanların (Agamben’in söylemiyle) sıradan hayatlarına gündelik yaşantının deneyimi içinde bu filmle birlikte konuk oluyoruz. Aslında konuk olurken New York’un psikocoğrafyasına da hakim olmaya başlıyoruz. Her karakter bir flaneur sanki, şehri gezen, işsiz, güçsüz, yürüyerek düşünen bazen de düşünmekten bile muzdarip, bağımsız ama kendine bağımsız karakterler… Onların girdikleri diyaloglarla bağlantılı başka bir karakterin hayatına giriyoruz ve bir karakterin gündelik yaşamından kısa bir kesite tanıklık ediyoruz. Bu esnada filmin müzikleri karakterlerle kurulan bağı güçlendirip, filmin içine seyirciyi hınzırca sokmanın deneyimi yaşatmakta. Slacker deyince kulaklarım Matthew Cang’in Skintight’ını bana mırıldanıyor ve Slacker evreninin içinde gezinmeye başlıyorum. 1990’ların rock grupları, alt-kültür mekanları ve çeşitli müziklerin ve müzik türlerinin yarattığı o ‘’kendine has, rocknroll’’ evren, Slacker ile tekrar anımsanarak ve gülümsenerek hatırlanıyor.

Linklater, öznel kamera hareketini sık kullanımıyla izleyicinin karakterle özdeşleşme  meselesinde önemli bir stil belirliyor kendi sinematografisinde. Bazen bir hırsızın bazen bir katilin bazen hayata dair inancını yitirmiş bir gencin bazen de ruh hastası bir karakterin yaşamından kısa kesitlerle kamera hayatın içine giriyor. Kameranın kesintisiz devinimi ile hayatın akışının içinde kendimizi buluyoruz. Gündelik hayat pratiğinde çok uzun geçen zamanların film seyri içindeki kısa ‘’an’’larına tanıklık ediyoruz. Gündelik yaşam ritmindeki hızlı akış veya bazen akmayan akışın ritmini anlama çabasına girişiyoruz. Her birimizin hayattan aldığı zevk ile zamana verdiğimiz değer ya da değersizlikle bir anda ilişkileniyoruz. New York’un her sokağı, Amerikan kapitalizminin izini somut olarak gösteriyor diğer yandan. Yönetmenin metafor kullanmak yerine direkt göndermelerde bulunduğu politik söylemleriyle karşılaşıyoruz. Karakterler arasında geçen diyaloglarda dünyayı aslında bir avuç insanın yönettiğinden tutun da paranın değerini belirleyenlerin belli bir zümreye ait olduğu gerçeği, kapitalist sistem içinde ezilen ve sömürülen alt sınıfların talihsiz hayatları ve tabii ki sunulan alt-kültüre dair göstergeler…. Her şey apaçık ifşa ediliyor. Bazen bir film afişiyle bazen bir karakterin izlediği filmden bir sahneyle bazen de bir karakterin giydiği tişörtte yer alan film karesinden yönetmenin zihinsel evrenine ortak olup nelerden etkilendiği hakkında da fikir sahibi olabiliyoruz. Etnografik belgesellerin öneminden, kameranın bir organ gibi yönetmenle kurduğu yakın bağdan izleyici olarak memnun oluyoruz. Gerçeklikler ve gerçeğin ardındaki hakikate erişiyoruz. Ve gerçeklikle hakikat arasındaki o ince çizgide salınan kavramlar, olgular, şeyler zihnimizin bildiklerini sorgulamamıza olanak veriyor.

Elinde kamerasıyla kameraya konuşan karakteri çeken başka bir karakteri gördüğümüzde yönetmenin özdüşünümselliği filmin içinde eritmesinin keyfine varıyoruz. Meta-sinema gerçekliğinin aslında deneyimlere ait hakikatleri nasıl gösterdiğini tekrar anlamlandırıyoruz. Filmin kapanışında süper 8mm’lerle birbirini çeken karakterler eşliğinde grenli görüntülerle imajların saf doğasına ulaşıyoruz. Belki de Deleuzeyen bir zihinsel evrenin gerçekliğini göstermek istiyor yönetmen bize…

Diyaloglardan diyaloglara geçerken henüz kafamızda düşündüğümüz diyalog  çemberinin sorgulanan sualleri bitmeden başka bir konunun sorunsallarıyla boğuşuyoruz. Acaba tembellik hakkını (La farge’a referansla) içselleştirmeli miyiz? Tembellik hakkımız mı? Varolan sistem (Amerika’nın içinde var ettiği sisteme dair) bizi köleleştiriyor mu? Gerçek olan nedir hayatımızda? Sıradan insanların sıradan hayatları mı daha yaşanılır kılıyor hayatı ve daha fazla soruyla filmsel zamanın içinde kayboluyoruz. Ama şunu bir sinefil olarak hissediyorum ki Linklater  tüm samimiyetiyle filmi yapmış. Hatta filmi yapmaktan ziyade filmin içinde sorguladığı tüm soruları tekrar mizansenlerle birlikte sorgulamaya tabi tutmuş. Bağımsızlığın bağımsızlığını ortaya çıkarma çabası da değil bu, Linklater, Slacker ile saf film üretiminin nasıl gerçekleşmesi üzerine kafa patlatmış. Amerika’nın safi emperyalizmi içinden sıradan insanların sıradan yaşantılarıyla kendine özgü film stiliyle izleyiciye bir şey sunmaya çalışmış ve başarmış da.

Slacker, tüm zamanların en samimi filmlerinden biri, tekniğindeki çağdaş anlatı sineması uylaşımlarını kullanması bir yana içeriğinde var ettiği söylemler ve göndermeler çok şey bağırıyor, söylemiyor, bağırıyor…

Teşekkürler Linklater!

Önceki Gönderi

Pandemi Döneminde “Yeni Normal” Psikoloji

Sonraki Gönderi

İletişimsel Eylem Kuramı Üzerine Habermas Dersleri

Sonraki Gönderi
İletişimsel Eylem Kuramı Üzerine Habermas Dersleri

İletişimsel Eylem Kuramı Üzerine Habermas Dersleri

HABER KATEGORİLERİ

  • Bilim
  • Eğitim
  • English
  • Foto Galeri
  • Genel
  • İletim
  • İstanbul
  • İstanbul Üniversitesi
  • İÜ İletişim Fakültesi
  • İÜWEBTV
  • Köşe Yazıları
  • Kültür-Sanat
  • Manset Haber
  • Manset Yani
  • Sağlık
  • Spor
  • Teknoloji
  • Yaşam

ÖNE ÇIKAN KONULAR

10 Kasım Atatürk atölye basketbol belgesel bilim deprem Dr. Öğr. Üyesi Ümit Sarı ekonomi erasmus eğitim film futbol iletim iletim gazetesi iletişim iletişim fakültesi atölyeleri istanbul istanbul üniversitesi istanbul üniversitesi iletişim fakültesi iü iü iletişim fakültesi iüwebtv kadın kültür kültür sanat medya mezuniyet prof. dr. ergün yolcu Prof. Dr. Mahmut Ak psikoloji radyo radyo iletişim sanat sağlık sergi sevgi şahin sinema siyasal bilgiler fakültesi sosyal medya spor teknoloji tercih ve tanıtım günleri İletişim Fakültesi İÜ Edebiyat Fakültesi

ÖNE ÇIKAN HABERLER

  • Yarım Asırlık Bir Dev : Sezen Aksu

    Yarım Asırlık Bir Dev : Sezen Aksu

    0 paylaşımlar
    Paylaşım 0 Tweet 0
  • İlk Türk Futbol Takımı: Black Stockings FC (Siyah Çoraplılar)

    0 paylaşımlar
    Paylaşım 0 Tweet 0
  • Kamondo Merdivenleri’nin Bilinmeyen Hikayesi

    0 paylaşımlar
    Paylaşım 0 Tweet 0
  • Tarihten 4 İlginç Bilgi

    0 paylaşımlar
    Paylaşım 0 Tweet 0
  • Sinestezi: Sayıları Duymak, Renkleri Tatmak…

    0 paylaşımlar
    Paylaşım 0 Tweet 0

Bizi sosyal medyada takip edin

Son Haberler

  • Gazeteci Esra Karahindiba ile Kariyer Söyleşisi Gerçekleştirildi
  • Düzce Konuralp Uluslararası Film Festivali’nde Ödüller Sahiplerini Buldu
  • Yapay Zekâya Etik Bakış: İletişim Atölyesi’nde Güncel Uygulamalar Tartışıldı

Kategoriler

  • Bilim
  • Eğitim
  • English
  • Foto Galeri
  • Genel
  • İletim
  • İstanbul
  • İstanbul Üniversitesi
  • İÜ İletişim Fakültesi
  • İÜWEBTV
  • Köşe Yazıları
  • Kültür-Sanat
  • Manset Haber
  • Manset Yani
  • Sağlık
  • Spor
  • Teknoloji
  • Yaşam

Özel Haberler

Gazeteci Esra Karahindiba ile Kariyer Söyleşisi Gerçekleştirildi

Gazeteci Esra Karahindiba ile Kariyer Söyleşisi Gerçekleştirildi

22 Mayıs 2025
Düzce Konuralp Uluslararası Film Festivali’nde Ödüller Sahiplerini Buldu

Düzce Konuralp Uluslararası Film Festivali’nde Ödüller Sahiplerini Buldu

21 Mayıs 2025
Yapay Zekâya Etik Bakış: İletişim Atölyesi’nde Güncel Uygulamalar Tartışıldı

Yapay Zekâya Etik Bakış: İletişim Atölyesi’nde Güncel Uygulamalar Tartışıldı

20 Mayıs 2025
  • İletim Arşiv
  • Künye
  • İletişim

İstanbul Üniversitesi İletşim Fakültesi İletim Gazetesi / © 2022

Tekrar Hoşgeldiniz!

Aşağıdaki hesabınıza giriş yapınız

Şifreni mi unuttun?

Lütfen Şifrenizi Alınız

Şifrenizi sıfırlamak için lütfen kullanıcı adınızı veya e-posta adresinizi giriniz.

Giriş Yapmak
Sonuç Yok
Tüm Sonuçları Görüntüle

İstanbul Üniversitesi İletşim Fakültesi İletim Gazetesi / © 2022