Haber: Serranur Şener
Fotoğraf: Berk Balcı
İstanbul – İÜ Haber Merkezi
GZT Özel İçerik Editörleri Esma Balcıoğlu ve Kevser Erbay; içerik üretimiyle geleneksel medyadan dijital medyaya geçişi ele alarak dijital medyanın faydalarına ve zararlarına değindi.
Balcıoğlu ve Erbay gazetecilikte etik çizgilerin nasıl korunması gerektiğini, dijital medyanın gazeteciliğe etkisini, haberin doğruluğunun önemini anlattı.

“Haber tıklanmak için yapılmamalı”
Esma Balcıoğlu ve Kevser Erbay, gazetecilikte etiğin haberin yapılıp yapılmamasıyla alakalı olmadığını aksine nasıl yapıldığıyla alakalı olduğunu “Haber tıklanmak için değil de duyurulması, bilgilendirilmesi gereken bir durumsa yapılmalı. Etikte doğru olana dikkat edilip haber yapmak önemlidir. Bu benim annem olsaydı, kardeşim olsaydı paylaşır mıydım? Bu kadar açık paylaşmak ister miydim? Bir olay birine zarar veriyorsa bu etik değildir. Buna empati duygusuyla yaklaşıyorum” diye aktardı.
“Sosyal medyada içerik üretmenin hem olumlu hem olumsuz yönleri var”
Balcıoğlu, eskiden bir olay olsa ya akşam haberlerinin ya da ertesi gün gazetesinin beklendiğini şu an bir olay olduğunda anında her gelişmeyi anlık olarak verebildiklerini, klasik haberciliğin ise biraz daha zaman isteyen bir şey olduğunu ve zamanlarının olmadığını belirtti. Doğru bilgiyi hızlıca verebildiklerini aynı zamanda ilgi çekici olmasına dikkat ettiklerinin önemini vurguladı. Olumsuz yönlerinden birine de şu şekil değindi:
“Bir olay olduğunda sosyal medyada anında bu gelişmeyi verebilmek çok güzel ama olumsuz olarak herkes kendini gazeteci zannediyor ve yalan haber çok hızlı yayılıyor. Doğruluğundan emin olmadan birisi sosyal medyada ortaya bir şey atıyor ve o gerçekmiş gibi algılanıyor” dedi.

“Dijital medyada hızlı olmazsanız geride kalırsınız”
Balcıoğlu ve Erbay, dijital medya çalışanlarının haberleri en hızlı şekilde teyit edip medyaya servis edilmesinin gerektiğini “Mesela gece son dakika bir patlama oldu. Bizim sosyal medya üzerine çalışan arkadaşlarımız ‘Evdeyim çalışamam, sabah mesai saatim başlayınca bakacağım’ diyemez. O gece, o haberi sosyal medya platformlarına yüklemek zorunda. Dijital medyada bunu yapmazsanız geride kalırsınız. Herkes en hızlı olanı takip etmek istiyor. Diğerleri takip edilmiyor çünkü haber diğer mecralardan çoktan alınmış oluyor” ifadesini kullandı.
Haberin İyi Olarak Adlandırılması
Balcıoğlu ve Erbay haberin iyi olarak adlandırılması için bazı unsurların olduğunun “Haberin özgün olması ve toplumsal faydayı sağlaması önemli. Ne kadar iz bırakırsa haber o kadar insanlara hitap eder. Haberin izlenebilirliği de aynı şekil önem taşıyor, insanlar haberin kendilerine bir şey katmasına, bilgi vermesine ve faydasına bakıyor” diyerek bu durumun altını çizdi.

“Mesleğe yeni başlayanlar medyada her yeri denesin”
Balcıoğlu ve Erbay; mesleğe yeni başlayanların kendisini bir kanal olarak düşünmesi gerektiğini, sosyal medyasını geliştirmesini, YouTube’da kendi sevdiği şeylerin olmasını ve en önemlisi de özgün olmak için tarzını aramasının önemli olduğunu vurguladı.
Balcıoğlu, “Ben medyada her yeri denedim. Mesleğe yeni atılanların her yeri deneyip en son karar vermelerini tavsiye ediyorum. Televizyon muhabirinin yanında stajyer olarak da çalıştım, radyo programcılığı ve internet haber editörlüğü de yaptım.
Şu an dijital medyada ekrana çıkıyorum. Hepsini denedikten sonra burada karar kıldım, buradan memnunum” dedi.
“Bir kişiye dokunabilmek en büyük motivasyonumuz”
Balcıoğlu ve Erbay, gazetecilik mesleğinin en çok motive eden yönünün insanlara dokunabilmek olduğunu “Yaptığımız haberlerin bir yere ulaşıyor olmasını görünce mutlu oluyoruz. İnsanlardan dönüş alınca gerçekten birilerine ulaşıp, fayda sağlaması, memnun olmaları en büyük motivasyonumuz oluyor” diyerek sözlerini noktaladı.

