Sümeyye YAĞCI
Ahilik Haftası Kutlamaları kapsamında “1. Uluslararası İstanbul Ahilik, Üretim, İş Ahlakı, İcatlar ve Markalar Sempozyumu“ ve “ Osmanlı’dan Günümüze Ahilik Zaman Tüneli Sergisi “İstanbul Valiliğinin katkısıyla, 17 Eylül’de İstanbul Üniversitesi Rektörlük Binası Doktora Salonunda gerçekleştirildi.
“7 hayır kapısını açan, 7 kötülük kapısını bağlayan ve binlerce yıllık bereket olarak adlandırılan Ahilik ruhu, Anadolu topraklarının hem geçmişi hem bugünü hem de geleceği” mottosuyla düzenlenen sergi, İstanbul Üniversitesi Rektörü Mahmut Ak’ın katılımıyla açıldı. Etkinlik, İktisat Fakültesi İktisat Tarihi Ana Bilim Dalı ve İÜ İstanbul Araştırmaları Ana Bilim Dalları Başkanlığının İstanbul Valiliği ile ortak çalışması olarak gerçekleştirildi. Ahilik Sempozyumunda sektörel marka temsilcileri ve akademisyenler bir araya geldi. İki oturum şeklinde gerçekleşen sempozyumun açılış konuşmasını İÜ Rektörü Prof. Dr. Mahmut Ak, İSTESOB Başkanı Faik Yılmaz ve İÜ Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Haluk Alkan yaptı. Sempozyum, değerlendirme oturumu ile sona erdi.
19 Yüzyılın Ahilik Ruhu Fotoğraflarla Yansıtıldı
16 Eylül’de başlayan Ahilik Haftası nedeniyle ilki gerçekleşen sempozyum hakkında İÜ İktisat Tarihi Ana Bilim Dalı Araştırma Görevlisi Melikşah Kaçar, “Sergimiz Ahilik Haftası dolayısıyla Ahilik ile ilgili topladığımız yazılı ve görsel materyallerden oluşmaktadır. Materyalleri bir canlandırma içerisinde kullanmak istediğimiz için böyle bir sokak sergisi oluşturduk. Sergide görsellerin 15 adedinde gravür, geri kalanlarında ise 19. yy’dan kalma fotoğraflar kullandık.” diyerek fotoğraflarda Osmanlı Devleti’nde esnafların giydiklerinin, sattıklarının ve iş ahlaklarının görsel karşılığının görülebildiğini ifade etti. Sergideki seyyar satıcıların, esnafların ve bulundukları ruh hallerinin tamamen orijinal fotoğraflardan oluşturularak yansıtıldığını söyleyerek herhangi bir benzetme ya da sonradan yapılma illüstrasyonlar bulunmadığını da sözlerine ekledi.
Teorik ve Pratik Bilgi Birleşiyor
Fotoğrafların, İÜ İktisat Sosyal Tarih Araştırma Merkezi, VAKAR ve İÜ İstanbul Araştırmaları Başkanı Prof. Dr. Ahmet Kala’nın arşivinden alındığını ifade eden ve sempozyumdaki markaların rolü hakkında açıklamalarda bulunan Arş. Gör. Kaçar, “İkinci oturumda yapılan toplantıda, 100 yılı aşkın süredir Türkiye’de bulunan en önemli 5 markanın en yeni kuşak temsilcilerini burada ağırlayacağız. Onlar 100 yıldır esnaflık yapıyorlar. Bizler de onları sempozyum konuğumuz olarak ağırlamak istedik.” dedi. Arş. Gör. Kaçar, “Etkinlik ile üniversiteler ve markalar arasında ilişkilerin kurulmasını amaçladık. Üniversitelerdeki teorik bilginin esnaftaki pratik yön ile birleşmesini sağlamaya çalışıyoruz. Bu sebeple gelecek yıl yapacağımız organizasyonun planlaması ve katılımcıları şu an bile hazır.” şeklinde konuştu.